Voiko ihmisen kehitystä muovata se jos aloittaa pornon katselun seitsemänvuotiaana, erityisesti sillon jos ihailee joitakuita esiintyyviä, eikä vielä vuosiin tiedosta, että porno on ainoastaan käsikirjoittajan näytelmää?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Porno on esitettyä seksiä ja näyteltyjä seksifantasioita, joiden tarkoitus on kiihottaa katsojaa seksuaalisesti. Voit lukea lisää pornosta nettineuvontamme kootuista teksteistä.
Pornovideoiden tai -kuvien katsominen saattaa herättää monenlaisia tunteita. Se, miten se vaikuttaa lapseen, riippuu monista muista tekijöistä, esimerkiksi minkälaista seksuaalikasvatusta lapsi on saanut; onko seksuaalisuuteen, tunteisiin ja omaan kehoon liittyvistä asioista voinut keskustella avoimesti turvallisen aikuisen kanssa. Jos lapsi on saanut tukea omien tunteiden käsittelyyn ja hänelle on kerrottu, mistä pornossa ja seksissä on kyse, pornon näkeminen tuskin vaikuttaa niin paljon kuin tilanteessa, jossa lapsi ei pääse turvallisesti aikuisen kanssa käsittelemään tapahtunutta.
Et kerro kysymyksessäsi oletko itse katsellut pornoa 7-vuotiaana vai tiedätkö jonkun, joka näin on tehnyt. Jos kyse on omasta tai lähipiirissäsi olevasta lapsesta, on hyvä käydä hänen kanssaan rauhassa keskustelua asiasta. Jos oma seksuaalisuutesi mietityttää sinua, ota rohkeasti uudelleen yhteyttä. Meille on mahdollista tulla puhumaan ja saamaan neuvoja seksuaalisuutta koskevissa kysymyksissä myös tapaamisen merkeissä. Voit lukea lisäinfoa täältä.
Vastaaja: Elisa Lindqvist & Oona Turunen
Julkaistu: 24.2.2017