Onko normaalia jos ei koskaan halua seksiä toisen ihmisen kanssa? Olen päälle parikymppinen nainen enkä tahdo seksiä miehen kanssa koskaan. Seksuaalisia haluja kyllä on (masturboin päivittäin ja saan orgasmin erittäin helposti), mutten näe yhtäkään järjellistä syytä toteuttaa niitä miehen kanssa. Ihmettelen miten kellään naisella ylipäätään voi olla. Pitäisikö tästä huolestua? Miten selitän asian esimerkiksi gynekologille? Naisille kannatttaisi alusta asti opettaa miten obsessiivista ja vaarallista miehen seksikäyttäytyminen on. Vastaavasti miehille tulisi opettaa naisten kunnioittamista. Lähes kaikissa kulttuureissa miehellä on oikeus pitää naista pelkkänä esineenä. En ihmettele miksi naiset hakevat lohtua toisistaan, ovat sinkkuina yhä enemmän ja hankkivat jopa koiran parittelukumppanikseen miehen sijaan. Haluaisin kuulla ohjeita, ajatuksia ja vinkkejä seksielämään yksin. Onko se terveellistä? Voiko täydestä seksittömyydestä toisen kanssa olla esimerkiksi psyykkistä tai elimellistä haittaa? Kuinka yleistä on, että melko korkeista haluista huolimatta ei koe mitään halua seksiin? Lisäksi toivoisin apua selviämiseen sosiaalisista tilanteista ja uteluista. En koe velvollisuudekseni selittää ihmisille suhteettomuuttani, seksittömyyttäni tai sitä etten ole missään tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa. Miten tämän voi hoitaa mahdollisimman selkeästi niin että en joudu tekemään liian intiimejä paljastuksia? Onko mahdollista että olen lesbo jos miehen seksuaalisuus ja lisääntymisvietti ovat aina saaneet minut voimaan pahoin ja ahdistumaan ilman minkäänlaista hyväksikäyttö- tai traumataustaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit monenlaista seksuaaliseen haluun, sooloseksiin ja suhteisiin liittyvää.
On ihan mahdollista ja normaalia, ettei halua seksiä toisen ihmisen kanssa. Itse koet seksuaalista halukkuutta ja tyydytät tätä halua masturboimalla. Se on tällä hetkellä ilmeisesti sinulle paras tapa toteuttaa seksuaalisuutta. Itsetyydytyksellä on monia terveysvaikutuksia. Se rentouttaa ja antaa iloa elämään, pitää lantionpohjan lihaksia kunnossa ja myös emättimen limakalvot paremmassa kunnossa.
Seksittömyydestä toisen kanssa ei ole sinänsä mitään haittaa, jos et itse koe ongelmaksi sitä.
Koet, että et halua seksiä miehen kanssa. Se on ok, eikä siitä tarvitse olla huolissaan. Pidät miehen seksikäyttäytymistä vaarallisena. Et tuo tässä esille miksi? Asiaa ei mielestäni voi yleistää koskemaan kaikkia miehiä.
Minulle herää kysymys, että onko sinulla ikäviä kokemuksia seksistä miehen kanssa? Jos on, kehotan sinua käymään asioita läpi jonkun asiantuntijan kanssa. Yksin ei kannata jäädä pohtimaan loukkaavia tai satuttavia seksikokemuksia. Kerrotkin tosin, että sinulla ei ole mitään traumataustaa.
En osaa sanoa, miten yleistä on, että on seksuaalista halua, mutta ei ole halua seksiin toisen ihmisen kanssa. Kysymys voi olla jostain aseksuaalisuuden muodosta. Aseksuaalisuus on yksi seksuaalisen suuntautumisen muoto ja se voi ilmentyä esimerkiksi täydellisenä seksuaalisen halun tai läheisyyden halun puuttumisena, mutta voi ilmentyä myös seksuaalisena haluna, joka ei kuitenkaan kohdistu kehenkään. Aseksuaaleja sanotaan olevan noin 1% väestöstä. Voit lukea lisää aseksuaalisuudesta HeSetan sivuilta.
Sosiaalisissa tilanteissa et tietenkään ole velvollinen kertomaan toisille suhteistasi tai seksistäsi. Harjoittele vaikka itseksesi peilin edessä vastaamaan uteluihin napakasti, että asia ei kuulu kysyjälle.
Nettivastauksessa on mahdotonta antaa vastauksia kaikkiin kysymyksiisi. Seksuaalinen suuntautuminen ei ole kaikille mustavalkoisen selkeää tyyliin ”pidän miehistä” tai ” pidän naisista” vaan on usein moninainen ja muuttuva. Sen pohtiminen vaatii vastavuoroista keskustelua. Suosittelen, että soitat vaikka Sexpon puhelinneuvontaan.
Puhelimessa tai seksuaalineuvonnan tai – terapeutin vastaanotolla kysymyksiisi on mahdollista paneutua yksilöllisemmin. Uskon, että se voisi sinua pohdinnoissasi auttaa.
Vastaaja: Pia Tuovinen
Julkaistu: 8.3.2017