Voinko olla aseksuaali? Runkkaan siis pornolle, mutta se on ihan tyydyttävää, eli en koe tarvetta seksiin. Aloin kuitenkin pohtia, että seksinhän voi käsittää tosi laajasti. Voiko läheisyyden, halailun, pussailun jne. laskea seksuaaliseksi toiminnaksi parien välillä? Niitä haluan miehiltä jos suhteeseen ryhdyn.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä, että pohdit omaa seksuaalisuuttasi ja tutustut omaan kehoosi. Voit halutessasi miettiä, tarvitseeko sinun määrittää itsesi niin tarkoin? Joskus tarkka määritelmä saattaa jopa rajoittaa aivan turhaan. Seksuaalisuutemme ja kiinnostuksen kohteetkin voivat muuttua: vaihdella iän ja elämän tilanteiden kautta.
Kirjoituksesi perusteella voisi sanoa, että sinua ei ilmeisesti kiinnosta yhdyntäseksi. Seksuaalisuutta ja seksiä on monenlaista ja yhdyntä on vain yksi osa sitä. Populaarikulttuurimme on elokuvien ja TV-viihteen vaikutuksesta luonut seksimyytin, jonka mukaan yhdyntä olisi se seksin ylin huipentuma. Näin ei kuitenkaan ole läheskään kaikille, vaan monet kokevat nautinnollisemmaksi täysin muita juttuja, kuten yhteisen läheisyyden, pussailun, käsillä hyväilyn ja esimerkiksi sooloseksin kumppanin kanssa. Olet tiedostanut seksuaalisuudestasi mistä pidät ja mistä et. Pidä omista rajoistasi kiinni ja nauti asioista joista pidät.
Vastaaja: Julia Suikki & Oona Turunen
Julkaistu: 6.11.2017