Mulla on ollut pahoinvointia (ei kuitenkaan oksentelua) pitkin päivää muutamana kertana viikossa viimeisen kuukauden aikana. Lisäksi maha on toisinaan kipeä, ja eilen huomasin maistavani esim. hanaveden jotenkin eri tavalla. On myös koko ajan kova nälkä sekä väsymystä. Nämähän voivat olla myös raskauden oireita? Toisaalta kuukautiset ovat olleet ajallaan, olen laihtunutkin kilon verran, eivätkä rinnat ole mitenkään arat tai turvonneet. Se huonovointisuus on vain niin outoa, että rupesin huolestumaan voinko mä olla raskaana tietämättäni?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Oireesi voivat viitata raskauteen, mutta ne voivat myös hyvin johtua jostakin muusta. Voisitko varata ajan terveydenhoitajalle tai lääkärille ja kertoa huonovointisuudestasi?
Raskausoireet ovat hyvin yksilöllisiä ja osalla esiintyy myös kuukautisia muistuttavaa vuotoa raskauden alkuvaiheessa. Joillakin rinnat kipeytyvät ja toisilla eivät. Epäilty raskaus on tärkeää testata mahdollisimman pian, jotta sinulle jää aikaa pohtia tilannettasi, jos testi näyttääkin plussaa.
Raskaustestin voit ostaa ruokakaupasta tai apteekista. Testit ovat hinnasta riippumatta yhtä luotettavia, mutta muovinen tikku, johon ilmestyy esim. plussa tai viiva, on yksiselitteisempi tulkita kuin kaikista edullisin paperiliuskatesti. Lue ohjeet huolellisesti ja tee testi ohjeiden mukaisesti. Jos testin mukaan olet raskaana, ota yhteyttä neuvolaan, kouluterveydenhoitajaan tai lääkäriin niin saat tilanteeseen asiantuntevaa apua.
Vastaaja: Sofia Lind & Oona Turunen
Julkaistu: 10.11.2017