Hei! Olen 16 vuotias tyttö. Olin suojaamattomassa yhdynnässä 25-26 välisenä yönä ja mies tuli sisääni ja ovulaationi oli 28 päivä. Onko mahdollista että olen raskautunut ? Tai siis kuinka toden näköistä on että olisin raskautunut? Jos on niin mitä teen ja milloin voin tehdä raskaustestin? Ja milloin ensimmäiset oireeni alkavat näkyä? Pyydän että vastaat mahdollisimman pian. Hätä on suuri.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Miehen siittiösolut voivat elää naisen elimistössä arviolta muutamien päivien ajan. Raskaus alkaa, kun naisen munasolu hedelmöittyy tai hedelmöitetään miehen siittiösolulla.
Kypsä munasolu irtoaa useimmiten kuukautiskierron puolivälissä. Tätä kutsutaan ovulaatioksi. Silloin nainen tulee herkimmin raskaaksi, mikäli on yhdynnässä ilman ehkäisymenetelmää.
On kuitenkin vaikeaa määritellä tarkoin sitä aikaa, jolloin mahdollinen ovulaatio tapahtuu. Erityisesti nuorella tytöllä ovulaatio voi tapahtua muulloin kuin kuukautiskierron puolivälissä. Tämän vuoksi raskauden alkaminen voi olla mahdollista missä tahansa vaiheessa kuukautiskiertoa.
Riippuen paikkakunnasta maksuttoman jälkiehkäisyn voi saada koulu- tai opiskeluterveydenhuollosta. Myös apteekista on mahdollisuus ostaa jälkiehkäisytabletteja ilman reseptejä. Markkinoilla on kahdenlaisia ehkäisytabletteja, joita otetaan viimeistään 3-5vrk:n sisällä yhdynnästä. Kuparikierukka(vaatii lääkärikäynnin) on myös mahdollista asentaa vielä 6vrk:n kuluttua suojaamattomasta yhdynnästä.
Raskauteen liittyvät tuntemukset ja alkamisajankohdat ovat yksilöllisiä. Raskaustestillä selvität oletko raskaana vai et. Raskaustestin voi tehdä heti, kun kuukautiset ovat myöhässä. Jos kuukautiset ovat epäsäännölliset, kannattaa testi tehdä, kun suojaamattomasta seksistä on kulunut 3 viikkoa. Raskaustestin voi ostaa apteekista tai voit pyytää lähetettä raskaustestiin kouluterveydenhoitajalta tai oman kunnan terveyskeskuksesta. Kouluterveydenhoitajan tai terveysaseman terveydenhoitajan/sairaanhoitajan kanssa voit myös keskustella raskaustestin teon jälkeen jatkosta tuloksesta riippuen. Kerrot, että hätäsi on suuri, joten joka tapauksessa kannustamme sinua juttelemaan luotettavalle aikuiselle asiasta.
Vastaaja: Leena Kurka & Oona Turunen
Julkaistu: 10.11.2017