Hei! Olen 16 vuotias tyttö täytän maaliskuun alussa 17 ja mullon ollu kauhee vauvakuume jo kaks vuotta . Onko tää normaalia? Mitä teen? Miten tän vauva kuumeen saa pois ku ei järkipuhekkaan auta? Ja koen olevani jo valmis äidiksi

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kerroit, että haluaisit äidiksi ja podet kovaa vauvakuumetta.
Vauvakuume on täysin normaali tunne, jota ilmenee monilla ihmisillä useinkin elämän aikana. Vauvakuume johtuu biologiastamme, halustamme jatkaa sukua ja hoivata.
Lasten ja vauvojen läsnäolo sekä hoitaminen saattaa joillakin helpottaa lapsen kaipuun tunnetta ja hoivavietin tyydyttämistä – olisiko esimerkiksi perheessänne tai suvussanne pienempiä lapsia, joille voisit mahdollisesti toimia vaikkapa lastenvahtina?
Vauvakuumeesta ei tarvitse stressata. Tunteet tulevat ja menevät ja ovat sellaisia, joita ei täysin voi kontrolloida. Voit tiedostaa vauvakuumeesi ja yrittää keskittyä muihin asioihin (esimerkiksi harrastuksiin, kavereihin yms.), jos koet, että se auttaisi. Sopiva ajankohta lasten saantiin tulee aikanaan ja tiedät kyllä milloin hetki on oikea.
Lapsi ja äitiys tuo mukanaan suuren vastuun ja siksi näihin asioihin tulee aina suhtautua vakavasti. Et kerro kysymyksessäsi sitä että onko sinulla kumppani, jonka kanssa olet asiaa pohtinut. Olipa tilanne millainen tahansa, on kyseessä sinun elämäsi ja kehosi ja sinä tietenkin teet viime kädessä niitä koskevat päätökset. Kannattaa tarkasti miettiä tukiverkostoa, asumista ja toimeentuloa, mutta ennen kaikkea tulee miettiä asioita myös lapsen näkökulmasta. Jos koet, että pystyt lapsesta huolehtimaan, ehdotan että keskustelet asiasta vielä jonkun luotettavan aikuisen kanssa.
Vastaaja: Lotta Saine & Oona Turunen
Julkaistu: 10.11.2017