Hei! Käytämme poikaystäväni kanssa ehkäisymuotona kondomia. Kondomipakkauksissa lukee, että ennen kondomin asettamista tulee esinahka vetää taakse. Miksi esinahka vedetään taakse? Kumppanini on tähän asti halunnut vetää erektiossa olevan peniksensä esinahan terskan päälle, jolloin kondomin laittamisesta tulee neljää kättä vaativa toimenpide. Tarkoitushan varmaan olisi, että kondomin pystyisi yksi ihminen laittamaan paikalleen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että käytätte kondomia.
Esinahka vedetään taakse ennen kondomin asettamista, jotta esinahalla on tilaa liikkua kondomin sisällä, kun penistä liikutellaan edestakaisin esimerkiksi kädellä, suussa, emättimessä tai peräaukossa. Kun kondomiin laittaa peniksen, jossa esinahka on terskan päällä, voi kondomin pää kinnata ja kondomi pahimmillaan rikkoutua. Kun esinahka on vedetty terskan päältä, kondomi asetettu päälle ja kondomin kanssa esinahka siirtyy terskan päälle, jää kondomin päähän liikkumavaraa.
Kondomin saa asetuttua paikalleen kaksikätisesti niin, että yhdellä kädellä pidetään jäykistyneen peniksen esinahka takana ja toisella kädellä rullataan kondomi paikalleen. Tätä ennen toki on pitänyt avata kondomi paketistaan ja tarkistaa kumpaan suuntaan se pitää rullata, mikä harvalla sujuu vain yhdellä kädellä.
Vastaaja: Anna-Riitta Kässi
Julkaistu: 16.10.2017