Moi! Olen noin 50 vuotias mies. Olen ystävystynyt naiseen jonka kanssa olemme keskustelleet aikaisemmista elämänkokemuksistamme. Hän on joutunut pettymääm edelliseen suhteeseensa naisen kanssa pari vuotta sitten. Hänen kumppaninsa petti häntä toisen naisen kanssa ja heille tuli ero. Minulla on mennyt reilu vuosi kun mies on tullut minun sisääni. Mitä minun tai meidän pitää ottaa huomioon kun naiseni on antanut ymmärtää että hän haluaa olla kanssani? Minulla ei ole ollut aikaisemminn vakavaa suhdetta naiseen. Hän on 51 vuotias ja neitsyt. Hän on pettynyt naissuhteisiinsa ja nyt tykästynyt minuun. Haluaisin olla mahdollisimman kiltti ja hyvä hänelle niin fyysisesti kuin henkisestikin ja toivon että hän haluaisi elää loppuelämämme kanssani onnellisena? Hän on sanout että haluaa tåydellistä luottamusta minua kohtaan, ja ei suostu käyttämää kondomia miehen kanssa, koska se viittaa hänen mielestään uskottomuuteen. Onko meidän turvallista olla yhdessä ilman ehkäisyä? Tässä oli monta kysymystä mutta toivottavasti vastaatte pian, koska suhteemme tuntuu lähentyvän nopeasti.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa kuulla, että olet saanut uuden ystävättären. Hienoa, jos voitte keskustella avoimesti toiveistanne ja kokemuksistanne. Edetkää suhteessa teille sopivaan tahtiin, kuulostellen omia tunteita ja ajatuksianne. Vähitellen luottamus voi rakentua välillenne, kun kerrotte ääneen ajatuksianne ja kuuntelette toinen toisianne.
Sekä seksitautien että raskauden ehkäisyn vuoksi kondomin käyttö on suositeltavaa. Vaikka on harvinaisempaa tulla raskaaksi yli 50-vuotiaana, on se silti mahdollista. Seksitaudit voivat tarttua myös naisten välisessä seksissä niin kuin myös miesten välisessä seksissä. Teidän molempien voisi olla hyvä käydä sukupuolitautitesteissä, etenkin jos haluatte harrastaa seksiä ilman kondomia jossakin vaiheessa. Voit kertoa naisystävällesi, että kondomin käyttö ei tarkoita sinulle uskottomuutta, vaan sitä, että haluat kantaa vastuun ja pitää huolta sekä omastasi että hänen terveydestään.
Vastaaja: Oona Turunen
Julkaistu: 20.10.2017