Miten heterosuhteet voivat muka toimia kun tytöille ja pojille on ihan eri säännöt? Miehet saavat niin paljon seksiä kuin haluavat ja heitä jopa kehutaan siitä, naiset saavat lokaa niskaan jo pelkästä näyttävästä pukeutumisesta. Eihän noin eri seksuaalisuuksia voi sulattaa yhteen mitenkään. Naiset vain haluavat avioitua ja miehet taas haluavat aina uusia naisia. Lisäksi nainen nähdään seksissä käytettynä ja naisen seksuaalisuudelle on kymmeniä haukkumasanoja jotka viittaavat siihen miten nainen on miehen käyttämä tavara. Homona ihmettelen homofobiaa kun heteroiden oma maailma on täynnä vihaa ja tabuja.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet lähtenyt pohtimaan aika syvällisiäkin asioita, joita olet havainnut ympäröivässä yhteiskunnassa. Mitään täysin selkeää ja oikeaa vastausta kysymykseesi ei valitettavasti ole. Ihmiset viehättyvät hyvin monista eri asioista ja on yksioikoisesti vaikeaa sanoa, mikä perimmäinen syy viehätykseen on. Yleensä ihmiset puhuvat vain keskinäisestä kemiasta, johon kuuluu fyysisen viehätyksen lisäksi monesti syvällisempiäkin seikkoja, kuten samanlainen arvomaailma. Arvomaailma taas muovautuu jo lapsena oman perheen ja muiden ihmiskontaktien kautta. Joillekin on tärkeää, että kumppanilla ei ole ollut aiemmin monia seksikumppaneita, toisia se taas ei haittaa. Jotkut naiset eivät halua naimisiin, mutta joillekin miehille se on tärkeää. Näin on niin homoilla kuin heteroillakin. Ihminen on siis aina oma yksilönsä, riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta. Loppujen lopuksi kuitenkin liki kaikissa ihmissuhteissa pätevät yleensä hyvin samankaltaiset säännöt, kuten toive keskinäisestä luottamuksesta ja rehellisyydestä.
Kysymyksessäsi toit esiin muutamia tyypillisiä stereotypioita. Ehkäpä kaikilla ihmisillä on joskus ennakko-olettamuksia toisista ihmisistä, tosin aina ne eivät liity seksuaalisuuteen. Kaikki ovat kuitenkin hyviä sellaisenaan ja siksi olisi aina ihanteellista, että jokainen ihminen pystyisi näkemään maailmaa myös toisen kantilta, jolloin fobisuutta olisi toivottavasti vähemmän. Mikäli koet, että kaipaisit keskustelua seksuaalisuuteen liittyen, olet tervetullut juttelemaan Sexpon neuvontapuhelimeen tai maksuttomaan neuvontatapaamiseen. Saisit varmasti aikaan mielenkiintoisia keskusteluja myös eri alojen tutkijoiden kanssa esittämistäsi yleistyksistä, joten juttele rohkeasti asioista esimerkiksi sukupuolentutkimuksen tai kielentutkimuksen näkökulmasta.
Mielenkiintoisia keskusteluhetkiä sinulle!
Vastaaja: Maija Nieminen
Julkaistu: 6.11.2017