Hei! Minulla on kaksi kysymystä, jotka linkittyvät toisiinsa. Eli: onko itsetyydytyksen apuna käytettäviä häiritseviä fantasioita mahdollista korvata toisilla, ja onko orgasmin saamista mahdollista opetella enää tässä iässä, jos sitä ei ole itsetyydytykselläkään tähän mennessä saanut? Taustana tuohon ekaan kysymykseen, että jouduin kymmenvuotiaana tilanteeseen, jossa aikuinen mies yritti pakottaa minua antamaan suuseksiä itselleen. (Tilanteeseen liittyi muutakin, mutta se ei ehkä ole olennaista tässä.) Fantasiani liittyivät jo ennen tapausta erilaisiin väkivallan ja pakottamisen muotoihin, lähinnä selkäsaunoihin ja piiskaamiseen. Olin harrastanut itsetyydytystä jo ainakin kouluiän alusta saakka, mutta en ennen murrosikää oikein hahmottanut sitä seksuaaliseksi toiminnaksi. Kotona ei juuri näistä asioista puhuttu enkä osannut yhdistää itsetyydytystä siihen, mitä minulle oli lapsenteosta kerrottu. Tapauksen jälkeen itsetyydytysfantasiani alkoivat käsitellä erilaisia seksuaalisen väkivallan muotoja ja erityisesti pakotettua suuseksiä, nykyään ne ovat lähes vallitsevia. Oikeassa elämässä penikset ällöttävät ja vähän kammottavatkin minua, enkä koskaan ole antanut miespuoliselle seksikumppanille suuseksiä, ja käsiseksiäkin vain siksi, että kumppanit ovat sitä toivoneet, omat fiilikset siitä ovat lähinnä laskeneet tai romahtaneet. Identifioidun lesboksi/gynefiiliksi panseksuaaliksi ja kinkyksi, lähinnä masokistiksi. En sinänsä usko tapahtuneen suuremmin vaikuttaneen seksuaalisiin suuntautumisiini, joskin mietin olisinko edes hieman kiinnostuneempi miehistäkin ilman tätä painolastia. Suuntautumiseni takia en kuitenkaan ole kokenut peniskammoani merkittäväksi ongelmaksi, koska eihän minun tarvitse opetella pitämään suihinottamisesta jos en tahdo eikä miesten miellyttäminen kiinnosta läheskään samalla tavalla kuin naisten miellyttäminen. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut miettiä, onko itsetyydytyksessäni jotain ongelmia. En ole koskaan kai saanut varsinaisesti orgasmia. Harrastan itsetyydytystä edelleen samaan tapaan kuin lapsena, eli liikuttamalla/vetämällä jotain vaatetta melko lujaa jalkoväliäni vasten. En ole kehdannut kertoa tästä kumppaneille, ja silloin kun olemme masturboineet yhdessä olen toiminut eri tavalla, kosketellut klitoriksen aluetta sormin. Mikä oli selvästi kiihottavampaa kumppanin silmille kuin minulle. En yksinäni masturboidessani oikein tunnu jaksavan jatkaa kovin pitkälle, kiihotun jonkin matkaa ja sitten on pakko lopettaa. Jokin aika sitten eräs kumppani kokeili minuun jonkinlaista melko isokokoista vibraa, mutta se tuntui tuottavan aivan liian intensiivisen tuntemuksen, tuntui jopa epämukavalta ja oli pakko lopettaa. Orgasmittomuuteni tuntuu häiritsevän enemmän kumppaneitani kuin minua, mutta koska se tosiaan tuntuu häiritsevän heitä niin paljon, että voi vaikuttaa jopa suhteiden jatkumiseen, niin tuntuu että pakko tähän on joku ratkaisu keksiä. Olen siis koettanut omassa rauhassani kokeilla uusia tapoja masturboida ja tavoitella nimenomaan sitä orgasmia, olen käyttänyt ensin sähköhammasharjaa ja sitten hankkimaani pientä vibraa, jonka sanottiin värähtelevän melko hillitysti (ajattelin jos kestäisin sitä paremmin). Orgasmin saamisessa en ole vielä onnistunut, ehkä häiritsee turhautuminen siihen, että teen tätä muiden vuoksi, mitään fantasioita en onnistu kutsumaan avuksi. Eli kysymykseni kai on, onko mitään vinkkejä itsetyydytyksen opettelemiseksi "uudelleen"? Onko fantasioita mahdollista itse muokata? Olisiko mahdollista, että vinkkaisitte jotain luettavaa aiheesta, jos sellaista on? Päädyin tuon tapauksen jälkimainingeissa melko kamalalle terapeutille, eivätkä tapaamiset psykologisten sairaanhoitajien kanssa ym. ole myöhemminkään menneet kuin strömsössä, joten mihinkään terapiaan hakeutumiselle minulla on melko korkea kynnys.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet lähtenyt kysymään neuvoa tilanteeseesi.
Pohdit, onko fantasioiden muokkaaminen mahdollista ja voiko ikäisesi henkilö opetella orgasmin saantia.
Koska fantasiat ovat mielen tuotetta on niitä mahdollista muokata, elävöittää ja vahvistaa. Kerroit, että omat fantasiasi ovat liittyneet varhaisnuoruudesta lähtien väkivallan ja pakottamisen muotoihin. Fantasiasi ovat hallinneet pitkän ajan mieltäsi, minkä takia niiden muokkaaminen voi olla työlästä, muttei missään nimessä mahdotonta.
Mielemme ja ajatuksemme jäävät usein pyörimään saman, itsellemme ennestään tutun kaavan mukaan. Siksi onkin tärkeää ja hyödyllistä päivittää aika ajoin päämme sisältöä ja luoda vanhojen ajatusten rinnalle uusia. Ajatuksia ja mieltä on mahdollista kehittää ja muokata, vaikka usein luullaan ettei se olisi mahdollista. Kehitys kasvaa harjoitellessa. Täytyy kuitenkin muistaa olla itselleen armollinen, sillä muutokset eivät tapahdu hetkessä.
Olet aivan oikeassa siinä, että sinun ei tarvitse opetella pitämään suuseksistä vain miellyttääksesi miehiä tai kumppaneitasi. On tärkeää toimia sen mukaisesti, mikä tuntuu itsestä hyvältä. Samoin sinun ei mielestäni tarvitsisi opetella orgasmin saamista vain miellyttääksesi kumppaneitasi.
Iloinen uutinen on, että orgasmin saannin opettelulle ei ole yhtä oikeaa ikää. Sitä voivat harjoitella kaiken ikäiset ja siinä voi myös kehittyä minkä ikäisenä tahansa. On itseasiassa melko yleistä, etenkin naisille, että orgasmeja alkaa saamaan helpommin hieman vanhemmalla iällä.
Kuten epäilit, on totta, että orgasmin saanti voi olla työläämpää, mikäli kyseinen asia mietityttää sinua jatkuvasti. Jos orgasmi on päätavoite itsetyydytyksessä/seksissä, se voi olla hyvin hankalaa saavuttaa. Etenkin, jos haluat saavuttaa sen jonkun muun kuin itsesi vuoksi.
Orgasmikokemus syntyy useimmiten rentoudesta, heittäytymisestä ja antautumisesta. Jos haluat kehittää kykyäsi nauttia, voit aloittaa tekemällä rentoutusharjoituksia, joiden avulla pyritään keskittymään vain läsnäolevaan hetkeen ja kehon tuntemuksiin. Internetistä ja kirjastosta löytyy paljon materiaalia tähän. Esimerkiksi mindfulness-harjoitteet ovat hyviä. Läsnäoloharjoitusten avulla voit oppia herkistymään uudella tavalla kehon tuntemuksille, mikä taas voi ajan myötä lisätä mielihyväkokemusta ja helpottaa siihen antautumista. Meidän sivuilta löytyy myös hellyysharjoitus, jota voit halutessasi kokeilla.
Ikävä kuulla, että aikaisemmat kokemuksesi ammattilaisen avusta eivät ole olleet kovin hyviä. On ymmärrettävää, että huonojen kokemusten jälkeen terapiaan hakeutumiseen on korkea kynnys. Suosittelen sinua kuitenkin lämpimästi miettimään seksuaaliterapiaa vaihtoehtona, jolloin voisit yhdessä ammattilaisen kanssa pohtia kattavammin mahdollisia ratkaisuja sinua mietityttäviin kysymyksiin.
Voit halutessasi myös soittaa meidän puhelinneuvontaan, jossa puheluihin vastaa seksuaalineuvoja- tai terapeutti. Meille voi tulla myös maksuttomalle neuvontakäynnille, jolloin voimme jutella tarkemmin tilanteestasi.
Suositeltavaa kirjallisuutta sinulle:
Tarja Sandberg; Mistä halu syntyy? -ja miten se säilyy
Leena Hattunen; Haluttaako? Seksuaalisen halun ääriviivoja
Vastaaja: Pauliina W. & Oona Turunen
Julkaistu: 14.4.2017