Tervehdys, Olen tässä miettinyt pääni puhki että olenko saanut sekä huuli että sukupuoliherpeksen. Tämän olen saanut 2vkoa sitten samalta naiselta, joka ei tietenkään asiasta maininnut mitään. Huuliani ja sukupuolielimiä on poltellut aika ajoittain koko ajan todella vähän mutta kuitenkin tiedän etten kuvittele sitä. Mitään näkyviä oireita ei ole muutakun että huulen rajalle ilmestyi punainen tasainen pyöreä läntti. Se on nyt siinä ollut 1.5vkoa ei ole kipeä tai mitään. Miltä tämä vaikuttaa? Olen niin pettynyt koko tilanteeseen ja ennenkaikkea itseeni..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Useat ihmiset sairastavat sukupuolitaudin jossakin vaiheessa elämää. Etenkin huuliherpes on erittäin yleinen. Jopa noin 90 % aikuisista on saanut tartunnan. Monet taudit voivat olla oireettomia. Esimerkiksi monet herpesviruksen kantajista eivät ole tietoisia viruksesta, sillä se ei välttämättä ole aktiivinen. Ei siis kannata olla liian ankara itselleen.
Jos epäilet herpestä, niin on suositeltavaa, että käyt lääkärissä. Huuliherpes voi tarttua sukuelimiin suojaamattomassa suuseksissä. Hoitoon saa apteekista voidetta ja mahdollisen lääkityksen. Voit pyytää lääkäriltä kokonaisvaltaiset sukupuolitautitestit (kondylooma, tippuri, klamydia, kuppa ja HIV). Näin myös muut mahdolliset sukupuolitaudit tulee testattua ja suljettua pois, niin voit jatkaa seksielämääsi huoletta.
Voit käydä lääkärissä ja pyytää lähetteen testeihin esimerkiksi omalla terveysasemallasi tai sukupuolitautiklinikalla. Lisää tietoa sukupuolitaudeista löydät tästä.
Vastaaja: Tuuli Häärä & Oona Turunen
Julkaistu: 7.4.2017