Ketkä ihmiset vastaa seksuaalikasvatuksesta tai kuka päättää esim. minkä tapaisia asioita koulussa jne. valistetaan aiheesta? Harmittaa kun nuorille ei kerrota mielestäni tärkeistä asioista (jonka vuoksi tänne sataa kysymyksiä) Onko tavallisen ihmisen mahdoton vaikuttaa siihen, miten seksuaalikasvatuksen taso kehittyy? Vai pitääkö olla joku alan ihminen?

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Koulun opetusta säätelee perusopetuslaki ja opetussuunnitelma. Jälkimmäisen laatimiseen osallistuu satoja alan asiantuntijoita ja asiakirja uusitaan noin 10 vuoden välein. He siis päättävät, mitä Suomen kouluissa opetetaan.
Opetussuunnitelmassa määritellään, millaiset sisällöt kuuluvat koulun seksuaalikasvatukseen. Käytännössä yksittäisillä kunnilla, kouluilla ja opettajilla on suuri vaikutus siihen, millaiseksi kunkin koulun seksuaalikasvatus muodostuu.
Parhaiten seksuaalikasvatukseen pystyy ei-ammattilaisena vaikuttamaan antamalla palautetta koululle tai suoraan opettajalle. Jos seksuaalikasvatusta ei ole riittävästi tai sisällöt eivät ole olennaisia, täytyy koulutuksen järjestäjän saada tästä tietoa ja mielellään vielä useiden eri oppilaiden/vanhempien toimesta.
Koulun seksuaalikasvatus kehittyy hitaasti, mutta suunta on kuitenkin hyvä. Opetusuunnitelma ja kouluilta nykyään lakisääteisesti vaadittava tasa-arvosuunnitelma nostavat entistä tärkeämpään asemaan seksuaalikasvatuksenkin kannalta tärkeitä teemoja. Näitä ovat esimerkiksi syrjimättömyys, sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus, hyvinvointi, perheiden moninaisuus, itsetunto, mielenterveys, ihmissuhdetaidot sekä oppilaan ainutlaatuisuus ja arvokkuus sellaisena kuin hän on.
Vastaaja: Sofia Lind & Oona Turunen
Julkaistu: 6.4.2017