Hei, tämä tuntuu jotenkin nololta mutta en oikein mistään saa tähän vastausta. Minulla on ongelmana klitoriksen herkkyys. En tunne kipua vaan tunne klitoriksessa jää niin sanotusti päälle ja on vaikeaa ja ahdistavaa olla. Tämä tapahtuu niin itsetyydytyksen jälkeen kuin seksin jälkeen kumppanin kanssa. Mistä tälläinen voi johtua ja mitä tälle voi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kerroit, että sinua vaivaa klitoriksen herkkyys, johon ei liity kipua. Seksin ja itsetyydytyksen jälkeen sinulle jää klitorikseen ahdistava ja vaikea tunne päälle. Mietit, mistä tämä voi johtua ja mitä tilanteelle voi tehdä.
Asiasta ei tarvitse olla ollenkaan nolostunut. On hyvä, että sinua kiinnostaa selvittää, mistä voi olla kyse.
Kun tilanteeseesi ei liity kipua, on hyvin epätodennäköistä, että kyse olisi minkäänlaisesta sukuelinten oireesta tai vaivasta. Sen sijaan mietin, voisiko klitoriksessa oleva tunne liittyä jollain tapaa kiihottumiseen ja orgasmiin? Minkälaisena olet kokenut esimerkiksi kiihottumisen seksin tai itsetyydytyksen aikana? Koetko, että olet saavuttanut niin fyysisesti kuin henkisestikin ns. raukean tilan seksin jälkeen, esimerkiksi saamalla orgasmin? Tuntuuko, että klitoriksesi jäisi jotenkin jännittyneeseen tilaan?
Voisi olla hyvä tutustua peilin avulla omiin sukuelimiin ja hieman tutkia, millä alueella tarkalleen koet vaikean ja ahdistavan tunteen vallitsevan. Keskittyykö se pelkästään klitorikseen, vai onko tunne kokonaisvaltaisesti häpyhuulten alueella.
Suosittelen sinua olemaan yhteydessä neuvontapuhelimeemme tai varaamaan ajan maksuttomaan neuvontatapaamiseen, sillä näin on helpompi selvittää tilannetta ja siihen liittyviä tekijöitä.
Vastaaja: Pauliina W. & Patricia Thesleff
Julkaistu: 8.5.2017