Hei! Kuuluuko naisen virtsaputki ulkosynnyttimiin? Kävin gynekologilla ja hän teki tarkastuksen, koska alapää on tosi ärtynyt. Gynekologi kuitenkin sanoi näyttävän hyvältä. Siis ettei näy erikoista. Näkiköhän hän samalla virtsaputken suun/aukon? Ettei siinä vaan ole mitään vikaa...?!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Naisen ulkoiset sukupuolielimet ovat vartalon ulkopuolella. Kokonaisuudessaan tätä aluetta kutsutaan hävyksi tai vulvaksi, ja siihen kuuluvat sisemmät ja ulommat häpyhuulet, klitoris, virtsaputken suu ja emättimen aukko.
Kun gynekologi tekee tutkimuksen, hän siis näkee virtsaputken aukon. Kerroit, että gynekologi sanoi ettei mitään erikoista näkynyt, eli kaikki vaikuttaisi olevan kunnossa. Jos kuitenkin oireet jatkuvat ja esiintyy esim. kirvelyä, kipua, ärtymystä, suosittelisin sinua käymään uudestaan lääkärillä tai kouluterveydenhoitajan juttusilla. Muistathan, että alapään pesuun riittää lämmin vesi. On myös hyvä välttää tiukkoja hautovia alushousuja ja päällyshousuja.
Hyvää syksyn jatkoa sinulle.
Vastaaja: Nina Skibdahl
Julkaistu: 18.9.2014