Hei, Tarvitsen apuanne! Olen 65 vuotias kaikinpuolin terve mies. Olemme olleet naimisissa yli 43 vuotta. Vaimoni on synnyttänyt kaksi lasta. Seksuaalinen kanssakäyminen on aktiivista ja varsinkin minulle hyvin tärkeä osa suhdettamme. Viime vuosina erityisen vaikeaksi ongelmaksi on muodostunut se seikka, että minulle tuottaa vaikeuksia laueta. Erektion vahvistamiseen olen vuoden ajan käyttnyt Sildenafil 50 mg, Kiihottumisen ja erektion suhteen ei siis ole ongelmaa. Mielestäni jopa kiihotun helposti ja voimakas erektio syntyy. Käytämme laadukkaita liukuvoiteita. Kovin pitkään kestävä yhdyntä ei tässä iässä ole kovin helppoa. Taustatiedoksi: Minulla ei ole käytössä mitään lääkkeitä ja seksuaalinen kanssakäymisen aikana emme ole alkoholin vaikutuksen alaisena. Syrjähyppyjä ei ole taustalla henkisesti häiritsemässä. Mitä eri keinoja voisimme kokeilla laukeamiseni edistämiseksi? Voiko ennen seksuaalista kanssakäymistä tehdä jotakin asian hyväksi. Joskus olemme käyttänäneet liukuvoidetta, jonka pitäisi "lämmittää". Siitä aiheutui penikseeni häiritsevää kirvelyä, eli se ei tuntunut sopivalta. Etukäteen vastauksestanne ja huikean ystävällisestä ja asiantuntevasta neuvonnastanne lämpimästi kiittäen.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Upeaa kuulla teillä olevan aktiivinen seksielämä. Kerroit haasteestasi laueta. Kysymyksestäsi ei selviä tarkoitatko laukeamisella orgasmia vai siemensyöksyä vai niiden yhtä aikaa tulemista. Miehen on mahdollista kokea sekä siemensyöksy ilman orgasmia että orgasmi ilman siemensyöksyä.
Vanheneminen vaikuttaa miehen testosteronitasoon, erektioon ja siemensyöksyyn. Kun mies ikääntyy, erektion saaminen voi olla vaikeampaa ja siemensyöksy on heikompi kuin nuorena sekä siemennestettä on vähemmän. Toisaalta miehen tunto peniksessä huonontuu, minkä myötä kyky tuntea siemensyöksy vähenee tai häviää kokonaan. Näihin vaikuttavat siemensyöksyn aikaan saavien lantionpohjalihasten heikkeneminen. Lantionpohjan lihasten hyvä kunto siis edesauttaa seksuaalista hyvinvointia. Ohjeita harjoitteluun löydät  lantionpohjan lihasten harjoitteluohjeesta.
Toit myös ymmärrettävästi esille sen, että ikäiselläsi ihmisellä kovin pitkään kestävä yhdyntä ei helppoa. Toivoit neuvoja laukeamisen edistämiseksi. Sitä voi edesauttaa esim. mielihyvän tuottaminen erilaisten apuvälineiden, mielikuvien, rentoutumisen, itsetyydytyksen avulla sekä toista hyväilemällä joko käsin tai suulla. Voisitte kokeilla jotakin toista liukuvoidetta, koska liukuvoide antaa ”pitoa” yhdynnän aikana ja siten se voi edesauttaa laukeamista. Liukuvoiteita myydään mm. apteekeissa ja ruokakaupoissa. Jotkut kokevat hyvinä kondomit, jotka stimuloivat niin miestä kuin naistakin muotonsa ansiosta. Mies voi saada orgasmin myös eturauhasen hieromisella peräaukon kautta, johon voi käyttää joko sormea tai apuvälinettä (esim. anaalitappi).
Toivottavasti vastauksestani oli apua. Tarvittaessa voit yhteyttä puhelinneuvontaamme, jossa voit keskustella ammattilaisen kanssa.
Nautinnollista jatkoa!
Vastaaja: Kira Salminen
Julkaistu: 19.10.2017