Miksi neitsyys hävettää? Siinähän ei pitäisi olla mitään vikaa, vaikka olisikin reilu parikymppinen tai vaikka yli kolmen kympinkin. Se taitaa olla vielä vähän erilaista miehille ja naisille. Kavereille ei kehtaa tunnustaa ja tuntuisipa vaikealta ihastuksen kohteellekaan kertoa. Ajatus paljastumisesta on pelottava, koska voisi joutua nolatuksi, vaikka kaverit olisivat muuten varsin reiluja. Siellä voi kuitenkin olla aina se yksi, joka ei ymmärrä, nauraa ja saattaa juoruilla eikä salaisuus pysy salaisuutena.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Pohdit miksi neitsyys hävettää. Esitit hyviä näkökulmia siitä, kuinka ryhmä vaikuttaa aiheesta käytyjen keskustelujen ilmapiiriin sekä siihen, kuinka aiheen voi ottaa esille.
Käsitys neitsyydestä/poikuudesta on historiallinen ja hyvin sukupuolettunut jäänne, jonka mukaan mies ei ole mies ennen kuin on ollut yhdynnässä, ja että nainen tai tyttö häpäisee itsensä ja koko suvun, jos on missään seksualisessa kanssakäymisessä ennen avioliittoa. Tämänkaltainen ajattelu on vahingollista, vaikka se onkin lieventynyt eikä ensiavioillista seksiä katsota enää yleisesti pahana asiana. Joissakin yhteisöissä ja kulttuureissa vastaava asenne on voimakkaampi kuin toisaalla, mutta se edelleen vaikuttaa ihmisten asenteisiin laajemminkin.
Neitsyyteen/poikuuteen saattaa liittyä turhaa häpeää. Häpeä voi liittyä siihen, että siitä ei pääse tarpeeksi nuorena eroon, tai että sen menettää liian nuorena riippuen mitä sukupuolta edustat. Tämä on kuten sanottu,  vahingollinen tapa ajatella. On ylipäätään ikävää, että ensimmäisistä kerroista puhutaan statuksella, joka joko menetetään tai josta päästään eroon. Aiheeseen liittyvää häpeää voisi vähentää, jos keskustelua käytäisiin myönteisesti turvallisissa ympäristöissä saaduista uusista kokemuksista.
Seksuaalioikeuksissa määritellään jokaiselle yksilölle (sukupuolesta riippumatta) oikeus saada kasvaa ja toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan omaan tahtiin, kunhan ei rajoita tai riko muiden vastaavaa oikeutta. Toisten yksityisasioista ei tule keskustella toisen selän takana häneltä lupaa kysymättä.
Vastaaja: Ronja Ohra-aho ja Anna Kolster-Weckström
Julkaistu: 16.11.2017