Moi! Tahtoisin kysyy et kuinka suuret rinnat transtytöille kasvaa mtf transhormoneilla (estrogeeni ja antiandrogeeni)? Toki varmaan yksilöllistä mut onko jotain keskimääräistä tai jotain rajaa minkä yli ei missää tapauksessa mee?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuten kysymyksessäsi toteat, rintojen kasvuprosessi on erittäin yksilöllistä. Transsukupuolisten tyttöjen ja naisten rintojen kasvuun vaikuttaa paljon hormonihoidon aloitusikä. Nuorena aloitettu hormonihoito muokkaa vartaloa sekä rintoja enemmän kuin esimerkiksi 3-kymppisenä aloitettu. Toinen iso tekijä on perintötekijät. Vilkaisemalla omaa äitiä, siskoa tai isoäitiä, voi päätellä myös jonkin verran mihin suuntaan rinnat voivat kehittyä. Rinnat voivat kasvaa siis hyvin erikokoisiksi ja muotoisiksi.
On mahdotonta vastata rintojen kasvulle jokin keskiarvo tai raja. Murrosiän alettua, rinnat kasvavat 3-5 vuotta, mutta rintojen muoto ja koko voi muuttua paljonkin iän sekä painonvaihtelun vuoksi. Yleisesti rintojen keskikoko on maailmanlaajuisesti kasvanut. Ennen B-kuppi oli suomalaisilla yleisin, mutta nykyään moni tutkimus kertoo keskikoon kasvaneen jopa D-kuppiin. Toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä.
Vastaaja: Julia Suikki & Oona Turunen
Julkaistu: 7.11.2017