Hei, Minulla on lievä ADHD jonka sivuoireena ilmenee herkkä/ennenaikainen siemensyöksy. Mielestäni tämä oire on minussa kiinni geneettisesti, eikä parane käyttäytymisterapialla kuten "Stop-and-Start" tekniikalla, vaan tarvitsen siihen lääkehoitoa. Mihin minun tulisi ottaa yhteyttä diagnoosia varten? Otanko yhteyttä urologiin, seksologiin vaiko ihan tavalliseen terveyskeskukseen? Voiko julkisella sektorilla saada tähän diagnoosia, vai otanko yhteyttä yksityiseen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa, että olet lähtenyt hakemaan ongelmaasi apua. Et ole sen kanssa yksin, sillä suunnilleen joka kymmenes mies kärsii herkästä siemensyöksystä. Herkästä siemensyöksystä puhutaan silloin, kun miehen laukeaminen tapahtuu noin 1-3 minuutin sisällä yhdynnän aloittamisesta ja tilanteeseen liittyy siemensyöksyn hallinnan puute. Kyseessä on ongelma silloin, jos mies itse kärsii tästä. Mahdollinen parisuhde voi kärsiä myös.
Herkkä siemensyöksy voi johtua monesta asiasta, ja arvelet, että sinun kohdallasi kyse on geneettisestä syystä. Eli ymmärränkö oikein, että olet kärsinyt tästä vaivasta aina? Kerrot, että olet ilmeisesti yrittänyt harjoitella ”Stop-and-Start”-tekniikkaa, eikä siitä ole ollut apua.
Voit saada diagnoosin herkästä siemensyöksystä ja lääkkeet siihen terveyskeskuslääkäriltä. Valitettavasti kuitenkin yleislääkäreiden tietämys seksuaalilääketieteestä vaihtelee aika lailla, joten taustaksi sinun kannattaa tutustua Seksuaaliterveysklinikan ennenaikaista siemensyöksyä ja sen hoitoa käsittelevään osioon.
Jos terveyskeskuskäynnistä ei jostain syystä ole apua, sinun kannattaa mennä seksuaalilääketieteeseen erikoistuneen lääkärin vastaanotolle, jolloin voit olla varma, että lääkäri tuntee aihepiirin ja osaa valita juuri sinulle parhaan hoidon.
Vastaaja: Maria Nikunlaakso & Oona Turunen
Julkaistu: 15.4.2016