Jotkut lääkkeet aiheuttaa haluttomuutta tai sukuelinten tunnottomuutta, niin onko seuraus aina väliaikainen? Vai voiko vuosien käyttö tehdä pysyvää hallaa? Esim. syö SSRI-lääkkeitä vuosia, lopettaa ne eikä halut palaa ennalleen siltikään.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. SSRI -lääkkeet eli serotoniiniselektiiviset masennuslääkkeet vähentävät seksuaalista halukkuutta sekä aiheuttavat erektio- ja orgasmivaikeuksia noin joka kolmannelle käyttäjälle. Yleensä nämä häiriöt ovat väliaikaisia ja liittyvät juuri lääkkeen aloituksen jälkeisiin viikkoihin/kuukausiin. Haittavaikutukset lieventyvät tai katoavat muutaman kuukauden jälkeen, kun elimistö on löytänyt välittäjäaineille uuden tasapainon. Jos sivuvaikutukset eivät lievenny ajan myötä, on syytä keskustella lääkärin kanssa: jos lääkkeen annostusta voitaisiin pienentää tai mahdollisesti vaihtaa lääke toiseen valmisteeseen.
Masennuslääkkeet ovat lähinnä ensiapu, jolla päästään pahimmasta masennuksen kuopasta ylös. Siksi jatkuvaa, vuosia kestävää, masennuslääkkeiden käyttöä ainoana hoitona ei voi suositella. Olisi tärkeää saada masennukseen johtaneihin syihin henkilökohtaista keskusteluapua. Lääkäri voi ohjata eteenpäin psykiatriselle sairaanhoitajalle tai psykiatrille ja tätä reittiä pitkin voi päästä psykoterapian tarpeen kartoitukseen. Keskustelumyönteisyys ja avoin ongelmista avautuminen auttavat paranemisprosessissa. Terapia vaatii henkisiä voimavaroja, mutta myös antaa itseymmärrystä ja keinoja ratkoa omia ongelmia. Lääkärin kanssa on hyvä keskustella rohkeasti vaihtoehdoista.
Vastaaja: Julia Suikki & Oona Turunen
Julkaistu: 8.11.2017