Voiko emätin venyä ja paikat löystyä naisella, jos on vilkas seksielämä ja harrastaa usein seksiä? Vaikuttaako peniksen koko siihen, että venyykö vai ei? Palautuuko paikat ennalleen synnytyksen jälkeen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Emätin on hyvin joustava ja se venyy yhdynnän aikana. Yhdynnän jälkeen se palautuu kuitenkin normaaleihin mittoihinsa. Jokaisen naisen anatomia on yksilöllinen. Emättimen joustavuuden ja palautumiskyvyn vuoksi peniksen tai seksilelun koolla eikä seksielämän vilkkaudella ole juurikaan merkitystä tässä asiassa.
Alateitse synnyttäessä emätin venyy moninkertaiseksi ja palautuu myös siitä. Lantionpohjanlihasten harjoittelua suositellaan synnytyksen jälkeen palautumisen edistämiseksi.
Emättimen löystymisestä ei kannata huolehtia, vaan voi huoletta keskittyä nauttimaan seksielämästä. Hyvät lantionpohjan lihakset muun muassa edistävät seksuaalista nautintoa, ehkäisevät virtsankarkailuongelmia ja auttavat emättimen palautumisessa.
Lantionpohjanlihaksista voit lukea lisää täältä.
Nautinnollisia hetkiä!
Vastaaja: Minttu Ägren & Oona Turunen
Julkaistu: 19.1.2017