Hei. Emätimestä tulee kirkasta lähes hajutonta limaa. Olen 71v. Joten ei ole ovulaatiota luulen vahvasti että sulhaseni on käynyt vieraissa. En usko että se on sukupuolitauti, vaan jonkunlainen tulehdus. Saako apteekista reseptivapaata lääkettä siihen..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Emättimessä on aina jonkin verran valkovuotoa. Emättimen limakalvot erittävät nestettä, kohdunkaula erittää limaa ja limakalvojen pinnasta irtoaa kuolleita soluja. Et tässä kerro, onko sinulla vielä mahdollisesti menossa jokin hormonikorvaushoito?
Kirkas ja hajuton lima emättimestä ei välttämättä ole oire mistään tulehduksesta. Mutta jos vuoto on sinulle poikkeuksellisen runsasta, on hyvä käydä tarkistuttamassa asia.
Pääset tarpeen mukaisiin testeihin (ml. sukupuolitautitestit) soittamalla omalle terveysasemalle. Vain testaamalla voi saada varmistuksen oireiden aiheuttajasta.
Vaihdevuosien jälkeen emättimen limakalvot voivat usein olla herkät, kuivat ja arat ärsytykselle. Tämän kaltaisiin emättimen vaivoihin löytyy itsehoitotuotteita, kuten emätinpuikkoja apteekista tai hoitovaihtoehdoista voi keskustella myös oman gynekologin kanssa.
Myös hiivatulehdukseen löytyy käsikauppavalmisteita. Hiivatulehduksen yleisin oire on kova kutina ja kirvely sekä happaman tuoksuinen kokkareinen valkovuoto.
Suosittelen siis, että pyydät terveysasemalta lähetteen testeihin ja käyt tarvittaessa myös lääkärin vastaanotolla, mikäli oire sinua huolestuttaa.
Vastaaja: Pia Tuovinen
Julkaistu: 17.5.2016