Hei! Kävin noin vuosi sitten testeissä, kun oli muutamia finnimäisiä näppylöitä sisäreidessä. Mitäköhän tällaisilla oireilla testataan? Sanoivat kyllä, että mitään ei testeistä löytynyt, mutta voiko silti olla oireettomana jokin tauti? Mitä tauteja selvitetään virtsatesteillä ja mitä verinäytteistä? Jos ollaan vuosi oltu oireettomina voiko silti kumppanillani alkaa yllättäen oireilemaan jokin oireeton tauti?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Klamydia ja tippuri ovat Suomessa yleisimmin testattavat sukupuolitaudit. Tarvittavat näytteenotot ja tutkimukset suunnitellaan haastattelulla, jossa kartoiteaan tartuntariski ja mahdollinen tartunta-ajankohta. Testattavia sukupuolitauteja ovat klamydia, tippuri, HIV-infektio, B- ja C-hepatiitit ja kuppa. Kondylooma ja sukupuoliherpes todetaan usein oireiden perusteella. Virtsanäytteellä voidaan selvittää klamydia ja tippuri. HIV-infektio, kuppa sekä B- ja C-hepatiitit saadaan selville verestä.
Vaikka olisitkin oireeton, saadaan sukupuolitautitesteissä selville mahdollinen tauti. Oireettomuus on melko yleistä, kun kyseessä on sukupuolitauti. Tämän vuoksi myös testattavaksi hakeutuminen ja hoitoon pääsy usein viivästyy. Vaikka olisitte kumppanisi kanssa olleet vuoden ajan oireettomia, on mahdollista, että oireet ilmestyvät myöhemmin uudestaan.
Kirjautumalla kanta.fi -palveluun näet omista terveystiedoistasi, mitä testejä sinulta on otettu. Mikäli haluat varmistaa tilanteen muidenkin tautien osalta joita sinulta ei testattu, voit olla yhteydessä terveysasemalle tai sukupuolitautien poliklinikalle. Koska olit testeissä oireiden ilmettyä, on hyvin todennäköistä, että kaikki oireisiin liittyvät vaihtoehdot on kuitenkin testattu.
Voisiko kertomasi finnimäiset näppylät olla ihan finnejä tai hikinäppyjä? Sisäreiden alueelle kohdistuu paljon hikoilua ja hankausta, minkä takia ei ole ollenkaan epätavanomaista, että sinne ilmestyy edellämainittuja.
Vastaaja: Pauliina W. & Oona Turunen
Julkaistu: 10.5.2017