Miltä naisista tuntuu olla täysin alisteisia miehille? Homothan nauravat homoseksin passiiviselle osapuolelle ja välttelevät leimautumista koska se muistuttaa naisen roolista. Miltä naisista tuntuu että miehille heidän osansa on naurettava? miltä tuntuu kun miehet ovat moniavioisia ja haluavat pettää paljon enemmän? mitä naiset ajattelevat siitä että miehen suurin motiivi pariutua on seksi? miltä tuntuu olla miehille esine ja vaihdettava tavara? miksi naiset haluavat ilmoittaa jopa nimessään parittelukumppaninsa nimen joka ei heitä lainkaan arvosta? onko heteronaisilla jonkinlaisia traumoja kun he ovat niin kiintyneitä miehiin jotka alentavat ja haluavat kaikkia naisia? entä miltä tuntuu kun jokainen mies katsoo pornoa jossa nainen on alistettava, esineellistetty ja aivoton lelu?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Seksuaalisuus on monimuotoista ja jokainen yksilö kokee sen omalla tavallaan, samoin kuin sukupuolen ja siihen liitetyt ominaisuudet. Kaikki naiset eivät koe olevansa alisteisessa asemassa mieheen nähden eivätkä kaikki miehet pidä naisia esineinä. Naisen asema yhteiskunnassa on parantunut viime vuosikymmeninä, mutta edelleen tasa-arvoon liittyvissä asioissa on paljon tehtävää etenkin niissä kulttuureissa ja yhteiskunnissa, joissa tyttölasten koulutukseen ei ole panostettu.
Mitä tulee seksiin, joku haluaa olla toiselle alistetussa asemassa, kun taas jollekin toiselle se ei tule missään nimessä kysymykseen. Sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella ei kenestäkään ole mahdollista tehdä johtopäätöksiä, miten hänen seksuaalisuutensa ilmenee. Maailman seksuaaliterveysjärjestö (World Association for Sexual Health, WAS) on julkaissut Seksuaalioikeuksien julistuksen. Julistuksen keskeinen sanoma on se, että seksuaalisuuden saralla kaikki, mikä ei satuta itseä tai toista fyysisesti tai henkisesti, on sallittua. Toki tästä tulee erottaa muun muassa sadomasokistiseen seksiin liittyvä henkinen ja/tai fyysinen satuttaminen, joka on kontrolloitua, erikseen sovittua ja siinä on selkeät rajat, jotka osapuolet ovat itse asettaneet. On myös miehiä, jotka haluavat seksissä alistua naisen valtaan.
Halutessasi voit myös tutustua Tommi Paalasen väitöskirjaan, Vapaus ja seksuaalisuus – tutkielmia liberaalista etiikasta, joka käsittelee vapauden rajoja ja eettisiä kysymyksiä artikkeleissaan mm. seksologisen asiakastyön, naisten seksuaalisen vallan, esineellistämisen ja sadomasokismin kohdalla.
Mikäli koet tarvetta pohtia aihetta syvällisemmin omakohtaisella tasolla ammattilaisen kanssa, voit ottaa yhteyttä Sexpon seksuaalineuvontaan puhelimitse tai varata ajan maksuttomaan neuvontakäyntiin.
Vastaaja: Tiina Böhling-Salonen & Oona Turunen
Julkaistu: 11.10.2017