Onko tämä normaalia? Olen 13v poika ja minulla ei ole tullut vielä kunnolla spermaa kun masturbointi ja saan orgasmin niin mitään ei tule mutta jos puristan peniksen päätä ja reikä vähän avautuu niin nään siellä jotain nestettä mutta välillä saattaa tulla mini läiskä peniksen päähän jotain limaista onko se spermaa ja onko se merkki että kohta alkaa tulemaan kunnolla?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olet tutustunut itseesi itsetyydyttämällä. On täysin normaalia, että spermantuotanto ei sinun iässäsi vielä ole lähtenyt käyntiin. Siemensyöksyjen alkamisikä on yksilöllinen, mutta useimmat saavat ensimmäisen siemensyöksynsä 12-14 vuoden iässä. Jos siemensyöksyjä ei ala kuulua 18 vuoden ikään mennessä, kannattaa asia ottaa puheeksi lääkärissä.
Kiihottumisen myötä peniksen päästä erittyy ”touhutippanakin” tunnettua kirkasta ja liukasta rauhasnestettä. Osalla nestettä erittyy enemmän kuin toisilla. Neste ei siis ole spermaa vaan sen tarkoitus on toimia ns. esivoiteluna virtsaputkessa helpottaen siemennesteen kulkua. Touhutipan ilmaantuminen kertoo todennäköisesti siitä, että kehityksesi on hyvässä vauhdissa ja siemensyöksytkin ilmaantuvat, kun kehosi on siihen valmis.
Vastaaja: Sofia Lind & Oona Turunen
Julkaistu: 18.10.2017