Hei olen 16 v poika. Minulla on monta asiaa. Mitä voisin tehdä kun tuntuu, että esinahka on ollut aina tiukka eikä se ole muuttunut löysemmäksi, mistä tietää onko siinä vaivaa? Onko normaalia itsetyydyttää kolme kertaa päivässä ja seksi on paljon mielessä? Joskus pippeiliin tulee esinahan kohdalle hetkeksi kipeämpi kohta, kun itsetyydytän useammin. Onko ok kun kiihottumisen aikana pippeli muuttuu punaisemmaksi ja märäksi? Mitä esileikkiin kuuluu ja kun ihmiset harrastaa seksiä mihin se yleensä päättyy mistä ne tietää milloin on sopiva lopettaa? Siihen kun tulee? Mikä on sopiva paikka antaa siemensyöksyn tulla seksissä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Itsetyydytys on hyvä tapa tutustua omaan seksuaalisuuteen ja rentoutua. Seksi voi olla joskus mielessä kovinkin paljon, se on ihan tavallista. Jos itsetyydytyksen jälkeen pippeli on kipeä tai siinä on jälkiä, kannattaa olla seuraavalla kerralla hieman hellempi ja käyttää liukastetta. Muutaman päivän lepo voi myös olla hyväksi penikselle. Tiukkaa esinahkaa voi varovasti venyttää ja puhua asiasta lääkärille, jos se edelleen vaivaa. Lue esinahasta tarkemmin täältä.
Kiihottumisen aikana sukuelimet muuttuvat väriltään punaisemmaksi, kun verta pakkaantuu niihin. Samoin terskan kostuminen on normaalia, kyse on esiliukasteesta.
Esileikki riippuu siitä mistä kukin nauttii. Tyypillistä ns. esileikkiin kuuluvaa toimintaa on esimerkiksi suuteleminen, kasvojen ja kehon eri osien koskettaminen esimerkiksi sormin tai huulilla tai vaikkapa hieronta. Voit kysyä etukäteen kumppanilta mistä hän pitää. Seksi voi päättyä siihen, kun tulee, eli laukeaa, tai siihen kun jompi kumpi haluaa lopettaa. Tätäkin voi kysyä kumppanilta. Aina kaikki eivät saa orgasmia, ja laukeaminen voi tapahtua kumppanin kanssa eri aikaan. Silloin voi kysyä tai sanoa, haluaako vielä jatkaa seksiä. Joskus voi pitää pientä taukoa ja jatkaa hetken kuluttua uudestaan. Seksin etenemiseen ei ole yhtä oikeaa kaavaa.
Siemensyöksyn tulemiselle ei varsinaisesti ole oikeaa paikkaa, paitsi jos toiveena on raskaaksi tuleminen. Muuten siemensyöksyn tulemisesta kannattaa jutella ja sopia kumppanin kanssa etukäteen, mikä kummallekin tuntuu mieluisalta. Seksitauteja ja mahdollista raskautta silmälläpitäen on hyvä käyttää kondomia, jolloin yhdynnässä ja suuseksissä tuleminen on turvallista. Seksin aloittamisesta voi lukea lisää täältä.
Nautinnollista jatkoa!
Vastaaja: Netta Puustinen & Oona Turunen
Julkaistu: 18.10.2017