Moikka! Mä oon 15-vuotias tyttö ja mulla alko menkat joskus varmaan puol vuotta sitten. Kysymys ois että onko normaalia että alapäässä on muutama näppylä? Yksi on tossa klitoriksen päällä ja yks tuolla ”alempana”? Eivät siis ole mitenkään kipeitä tai muutakaan haittaa. Seksiä en ole harrastanut (koskaan). Toinen kysymys ois että tutkitaanko alapää ysin Terveystarkastuksessa? Oon kuullu huhuja et tutkittaisiin (tai sitten yleistä pelottelua) mutta Mä en ite jotenkin usko tohon :D mutta kiitos valmiiksi jos vastaat ja hyvää syksyä!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kerrot, että sinulla on muutama näppylä alapäässäsi. Näppylään alapäässä voi olla monta syytä. Se saattaa olla ihohuokosen tulehdus, jos olet käyttänyt tiukkoja farkkuja tai pikkuhousut ovat hanganneet siihen. Se ei ole vaarallista. Pese alapäätä pelkällä vedellä ja anna häpyhuulille tilaa hengittää. Näppylät saattavat olla myös talirauhasen tukkeumia, herpestä, karvatupen tulehdus tai jos näppylä on suuri, se saattaa olla Bartholin rauhasen tulehdus. Jos näppylät kipeytyvät, alkavat vuotamaan verta tai muuta nestettä, kannattaa sinun käydä näyttämässä niitä terveydenhoitajalle.
Toisena pohdit kysymyksessäsi 9. luokan terveystarkastusta. Terveystarkastuksessa terveydenhoitaja keskustelee kanssasi elämästäsi. Siinä on tarkoitus selvittää sinun hyvinvointia kaikilta elämän aloilta. Käydään läpi mm. mielialaasi vaikuttavia asioita, keskustelette sosiaalisista suhteista, mahdollisesta seurustelusta, päihteiden käytöstä, millaista teillä kotona on, koulumenestyksestäsi, tulevaisuuden suunnitelmista. Terveystarkastuksessa tutkitaan myös fyysistä vointiasi, : mitataan muun muassa pituus ja paino. Terveydenhoitaja tarkistaa myös rokotukset, antaa sinulle puuttuvat rokotukset ja rokotuskortin. Tarvittaessa hän konsultoi lääkäriä. Jos ei ole erityistä syytä, sukuelimiä ei 9. luokan terveystarkastuksessa tutkita.
Terveystarkastusta ei tarvitse millään tavalla pelätä. Voit avoimesti keskustella terveydenhoitajan kanssa kaikista asioista.
Vastaaja: Raila Riikonen
Julkaistu: 19.10.2017