Mua ihmetyttä kun ei oo tullu kasvupurähdysrä tai äänenmurrosta tai penis ole kasvanut. Mulla tuli karvoitusta ja spermaa jo 12v mutta ei oo vieläkää mitää muuta murrosikään liittyen. Onks se mahdollista että jotenkin "skippasin" murrosiän tai jotain? Mua on ahdistanu mitkään ku karvoitus ja sperma tuli mutta ei muita muutoksia. :( Onko tämä normaalia että karvoitus tuli noin 2v sitten eikä vieläkään muita muutoksia? Mua harmittaa kovin kun en oo varma onks mun murrosikä alkanut vai alkaakose ollenkaan..

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Ymmärsin viestistäsi, että olet huolissasi omasta murrosiästäsi ja siitä kehitytkö niin kuin pitäisi. Jokainen ihminen on yksilö, eikä ole mitään yhtä oikeaa tapaa kasvaa ja kehittyä. Kehitysvaiheita ei varsinaisesti voi skipata, mutta ne voivat alkaa ja päättyä ihmisillä hyvin eri aikoihin. Tässäkään kohtaa ei ole yhtä ainoaa vaihtoehtoa, josta poikkeavat kehityskulut olisivat jotenkin vääriä tai epätavallisia. Ei siis kannata vertailla omaa kasvua muiden kehitykseen, sillä se on kaikilla täysin yksilöllinen.
Kerroit, että olet saanut siemensyöksyjä ja että kehoosi on alkanut kasvaa karvoitusta. Nämä molemmat ovat murrosikään kuuluvia asioita, joten voit olla huoletta sen suhteen onko murrosikäsi alkanut. Siemensyöksyt ovat myös merkki toimivasta peniksestä, mikä on hieno juttu!
Jos on huolissaan kehityksestään kannattaa kääntyä esimerkiksi lääkärin tai kouluterveydenhoitajan puoleen. Väestöliiton sivuilta löytyy artikkeleita, joissa käsitellään erityisesti penistä, siemennestettä sekä muita kehon muutoksia murrosiässä. Niihin voi halutessaan käydä tutustumassa täältä.
Vastaaja: Ronja Ohra-aho & Oona Turunen
Julkaistu: 28.11.2017