Hei! Oon 12wee tyttönen pääkaupunkiseudult :) mun kysymys liittyy menkkoihin. Mun menkat alko reilu 3 kk sitten ja mul on nyt ollu kolmet siis ja huh se oli helpotus kun ne alko :) mut siis se kysymys oli et miks mun vuotomäärä vaihtelee tosi paljon? ekal kerral ei tullu juuri mitää, tokal kerral tuli iha sairaasti ja kolmannel kerral taas tosi vähän? ja mikä vaikuttaa menkkojen säännöllisyytee? ku ne on menny miten sattuu nytte, miten voisin seurailla niitä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuukautiset alkavat tytöillä 10-16 -vuoden iässä ja loppuvat kokonaan 45-50 -vuoden iässä. Suomalaistytöillä ne alkavat yleisimmin 12- 13 -vuoden iässä, kuten sinullakin. Kuukautiset on merkki sukukypsyydestä eli että naisen keho on valmis mahdolliseen raskauteen.
Alkuun on luonnollista, että kuukautiset tulevat epäsäännöllisesti ja voivat jäädä jossain kuukaudessa tulemattakin. Kuukautisvuodon määrä myös vaihtelee hyvin niukoista todella runsaisiin. Vuodon määrä voi vaihdella paitsi kiertojen välillä, myös peräkkäisinä vuotopäivinäkin. Kuukautisveressä voi olla hyytymiäkin, varsinkin, jos vuoto on kovin runsasta. Joillain naisilla tulee ennen varsinaisia kuukautisia, parikin päivää pientä tiputteluvuotoa. Parin vuoden päästä kuukautisten alkamisesta kuukautiskierto yleensä säännöllistyy.
Kuukautiskierrosta on hyvä pitää itsellä kirjaa, esim. merkitsemällä allakkaan kuukautisten alkamispäivä ja niiden loppumispäivä. Kierto eli milloin seuraavat kuukautiset taas alkavat edellisten loppumisesta, on 25-35 vuorokautta ja vuodon kesto 2-7 päivää.
Kuukautisten aikana on huolehdittava hyvästä hygienista eli pesusta ja kuukautissuojien (siteet, tamponit ) vaihtamisesta riittävän usein hajuhaitan ja tulehdusten välttämiseksi ja oman viihtymisen vuoksi. Pesuksi riittää vesipesu.
Kuukautisten säännöllisyyteen vaikuttaa ravinto, lepo, liikunta, yleinen terveystila. Säännöllistenkin kuukautisten tuleminen häiriintyy helposti sairauksista, syömishäiriöistä, stressistä, lihomisista, laihtumisista.
Kuukautisten aikana ja joillakin niiden jälkeen, voi olla  kipuja ( mm. alavatsakipuja, selkäsärkyä, supistuksia ). Nuorella yleensä kivun aiheuttaa kohdun luonnollisista syistä johtuva supistelu. Kipua voi lievittää kipulääkkeellä, vedenjuomisella, liikunnalla.
Vastaaja: Irene Toivola
Julkaistu: 21.11.2017