Hei! Kysymys on aika arka luonteinen, mutta kysyn nyt silti, siilä vastauksia tarvitsen. Olen siis 12v tyttö ja menkat ei ole vielä alkanut, mutta keho olisi siihen valmis, kysymykseni on siinä se että nyt näin viime aikoina, on alushousuni ihan sotkussa illalla valkovuodoista ja ennen ei näin ole käynyt, ja vaginaani on nyt kahden päivän ajan kirvellyt ei siis koko päivää baan yhdessä kohdassa sitten istun johonkin hetkeksi ja kirvely loppuu. Mistä tämä kirvely ja suuri määrän valkovuotoja saattaisi johtua, onko menkkani mahdollisesti alkamassa?? Kiitos jo valmiiksi vastauksesta!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Voi hyvin olla, että menkkasi ovat alkamassa. Valkovuodon määrä vaihtelee, joskus sitä tulee enemmän ja joskus vähemmän, se on normaalia.
Kirvely ja runsas valkovuoto voivat viitata myös tulehdukseen. Kaikilla naisilla on joskus emättimen tulehduksia, se on hyvin tavallista. Tulehduksen voi hoitaa apteekista saatavalla voiteella. Voisitko kysyä asiasta vaikka koulun terveydenhoitajalta tai lääkäriltä?
Vaginaa ei kannata pestä saippualla ja sen on hyvä saada ilmakylpyjä, esimerkiksi öisin kannattaa nukkua ilman housuja. Hankaavien siteiden, alushousujen ja housujen jatkuvaa käyttöä kannattaa myös välttää, jotta pimppi voi paremmin.
Vastaaja: Oona Turunen
Julkaistu: 25.10.2017