Minua on alkanut vaivaamaan lapsuuteni seksuaaliset kokeilut. muistan jotenkin kun noin 3 vuotta nuorempi pikkusiskoni masturboi edessäni ollessani noi 9-10 vuotias, mutta en muista miksi ja mistä se alkoi. leikimme usein leikkejä jossa koskettelimme toisiamme ja näytimme alapäitämme toisillemme. Pikkusiskoni laittoi jalkansa alapäähäni peiton alla ja makasimme toistemme päällä. muistan myös jotenkin leikkineeni noin 4 vuotta nuoremman serkun kanssa pusuleikkejä pienenä (varmaan 8-10 vuotiaana). ja leikkimme jatkuivat noin 12-13 vuotiaaksi. Olen alkanut tuntemaan äärimmäistä syyllisyyttä tapahtumista, varsinkin serkkuni kanssa sillä olin vanhempi kuin hän ja luulen aloittaneeni leikin. Ajattelen että olen satuttanut serkkuani, sillä leikimme hierontaleikkejä ja muistan jotenkin asettaneeni hänen kätensä alapäähäni. Asia alkaa vaivaamaan minua kun yritän päästä elämässä eteenpäin ja pelkään olevani paha ihminen tai hyväksikäyttäjä enkä usko pystyväni jatkamaan normaalia elämää ennenkuin saan selvyyden tapahtumiin. Kärsin myös ocd:sta enkä ole varma onko ocd seurausta syyllisyydestä vai aiheuttaako ocd syyllisyyteni. Esimerkiksi kun näen sanan serkku, insesti, hyväksikäyttö jne. pakenen sanaa muuttamalla sen päässäni joksikin muuksi ja välttelemällä serkkuni nimeä (teen tosin samaa esimerkiksi koulukiusaamisokemuksieni kanssa välttelemällä kiusaajien nimiä) Minulla on muitakin ongelmia masennuksen,ahdistuneisuuden ja ocd:n kanssa, enkä enää jaksa yksin ongelmieni kanssa joten päätin kirjoittaa tänne. (sori epäselvästä tekstistä, mutta arvostaisin todella paljon jos voisitte vastata.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Lasten keskinäiset kokeilut, omaan ja toisten vartaloon tutustuminen ja leikit ovat normaali osa lapsuutta. Niissä ei ole mitään hävettävää, eikä niistä ole aihetta kokea syyllisyyden tunnetta.
Kun aikuisena muistelemme lapsuuden tekemisiä, värittyvät ne aikuisen käsityksellä seksistä ja seksuaalisuudesta. Helposti liitämme tapahtumiin sävyjä, kuten hyväksikäyttöä, pahuutta tai tarkoitushakuisuutta, joita niissä ei lapsena ole ollut. On todennäköisesti mahdotonta saada täyttä selvyyttä siihen mitä tarkalleen on tapahtunut. Tärkeää olisikin keskittyä siihen mistä syystä juuri nyt lapsuuden muistot ovat ajatuksiisi nousseet ja miettiä olisiko mahdollista suhtautua tuohon leikkivään lapseen vaikkapa lempeästi tai suopeasti.
Tiedeyhteisössä ei ole vielä onnistuttu löytämään yhtä yksittäistä syytä pakko-oireiseen häiriöön (ocd). Syyllisyyden tunne saattaa helposti aiheuttaa stressiä ja stressi voi vaikuttaa pakko-oireiden käynnistymiseen. Mitään suoraa syy-seuraussuhdetta ei siis lapsuuden leikkien ja pakko-oireiden välillä ole, mutta toki oma suhtautuminen niihin voi olla vaikuttava tekijä. Mainitsit myös koulukiusaamisen ja siihen liittyen opitun tavan toimia.
Vaikuttaa siltä, että sinulla on tällä hetkellä paljon asioita pohdinnassa ja asiat kietoutuvat toisiinsa. Voisi olla hyvä näistä jonkun kanssa keskustella. Voit olla esimerkiksi yhteydessä meidän puhelinneuvontaan tai varata ilmaisen neuvonta-ajan Sexposta.
Vastaaja: Veera Uusoksa
Julkaistu: 15.5.2017