Moi nii oon miettiny ny aika kauan et miten sanoisin tän..mut mun alapäässä klitoriksen oikealla puolella on nahkaa todella paljon ja jos sitä venyttää nii se voijopa venyä mun pikkurillin kokoseksi. Se on kai tullu siitä ku pienempänä ku itsetyydytin siitä kohasta aina koska siitä tuntu parhaimmalta. Se on paljon vaivana koska se siis näkyy aina ku oon alasti mun häpyhuulien välistä jonka takii en viitti mennä ikinä oikee uimaaka. Se myös välillä turpoo niiky todella isoksi. Suunnillee puolikkaan golfpallon kokoseksi joka sinne tietty sattuu ja vaikeuttaa kävelyä. Se iho venyy silllee että yleensä mul tulee haavoja joihin taas sattuu kun käyn pissalla. Oon joskus vaa aatellu leikata sen mut siinä ois liika tulehdus riskejä jne.. onko siihen jotain leikjausta millä sen voisi poistaa mun ikäselle ja olen siis 13v. Se on muuten ollu nytte n 3 vuotta pls vastatkaa nopeasti

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kerroit, että alapäässäsi klitoriksen oikealla puolella on hyvin venyvää ihoa, joka turpoaa välillä noin puolikkaan golfpallon kokoiseksi. Mietit, voiko nuorempana harrastettu itsetyydytys olla syynä tähän. Itsetyydytys ei vaikuta sukuelinten ulkonäköön tai kokoon.
Tarkoitatko nahkalla sisempää häpyhuulta? Häpyhuulten ulkonäkö on hyvin yksilöllistä, ja ne näyttävät erilaisilta eri henkilöillä. On tavallista, että häpyhuulet ovat keskenään eri kokoisia, ja että esimerkiksi sisemmät häpyhuulet tai toinen häpyhuuli näkyy ulompien häpyhuulten välistä. Kyse on todennäköisesti vain häpyhuulen ihosta, joka voi hyvin venyä reilustikin, kun sitä venyttää. Tämä on tavallista. Lue lisää tyttöjen sukuelimistä täältä.
Siihen, miksi ihoalue turpoaa välillä puolikkaan golfpallon kokoiseksi, en valitettavasti tiedä tapauksessasi tarkkaa vastausta. Turpoamiseen voi olla syynä limakalvon ärsyyntyminen, jos esimerkiksi kireät housut hankaavat sitä. Myös hiivatulehdus voi aiheuttaa häpyhuulten alueella turvotusta ja haavaumia. Lisäksi on normaalia, että kiihottumisen seurauksena esiintyy sukuelinten turpoamista.
Muistathan huolehtia hygieniasta suihkuttelemalla sukuelimet päivittäin haalealla vedellä, ilman pesuaineita tai saippuaa, sekä vaihtamalla päivittäin puhtaat alushousut. Puuvillaiset alushousut ovat suositeltavia. Öisin kannattaa nukkua ilman housuja, jotta sukuelimet saavat ns. ilmakylpyjä. Haavaumia voit koittaa hoitaa esim. Bepanthen-voiteella, jota saa apteekista.
Koska asia selkeästi vaivaa sinua, suosittelen menemään kouluterveydenhoitajalle tai varaamaan lääkäriajan. Tämä on heille ihan normaalia työtä. Usein tutkimuksella saadaan selville, mistä on kyse. Sukuelimissä esiintyvät tulehdukset ja muut vaivat ovat hoidettavissa. Kuten jo totesitkin, ei mitään toimenpiteitä kannata tehdä itse omin päin tulehtumisriskin ja turvallisuuden vuoksi. Koska asia mietityttää sinua, ei kannata jäädä sen kanssa yksin.
Vastaaja: Pauliina W. & Oona Turunen
Julkaistu: 19.5.2017