Hei! En ole eläessäni kertaakaan kiihottunut, paitsi joskus kun kokeilin ekstaasia. Tuntuu kuin jähmettyisin seksin aikana. Sama tulee esille myös tanssimisessa, sitä en harrasta ja aiheuttaa saman jähmettymisen. Jokin lukko minulla on. Olen seksuaaliterapeutille hakeutumassa, mutta kestää aikansa kun pääsee näillä julkisilla. Olisiko mitään vinkkejä tähän tai jotain kirjamateriaalia mistä olisi apua?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Hienoa, että olet lähtenyt hakemaan apua tilanteeseen.
Kiihottuminen on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet eri tekijät. Koetko, ettet kiihotu subjektiivisesti etkä saa nautintoa esimerkiksi seksistä, vai onko kyse ennemminkin fysiologisista tekijöistä, kuten esmerkiksi kostumisesta? Nämä ovat olennaisisa tietoja, jotta mahdolliset kiihottumisen ja sen puutteen taustalla vaikuttavat syyt saadaan selville. Psykologisten ja biologisten syiden kartoittaminen ja niiden tunnistaminen on tärkeää.
Seksuaaliterapeutin kanssa tulette käymään läpi niitä asioita, jotka saattavat vaikuttaa kiihottumiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi eri ehkäisyvalmisteiden ja muiden lääkkeiden käyttö, aikaisemmat seksuaalisuuden kokemukset, taustalla vaikuttavat mahdolliset psykologiset ja somaattiset tekijät, suhtautuminen itseen ja omaan kehoon sekä yleisesti seksuaalisuuteen omassa elämässä.
Tietoisen läsäolon vaikutus on huomattavassa osassa seksiä ja kiihottumista. Siksi sitä olisikin hyvä harjoitella. Tietoinen läsnäolo herkistää aisteja vallitsevalle tilanteelle ja näin edesauttaa myös nautinnon kokemista. Internetistä löytyy paljon erilaisia läsnäoloharjoituksia, joita voit käyttää apuna. On myös hyvä muistaa, että kiihottuminen ei ole ainoa tavoiteltava asia seksissä, joten siitä ei kannata ottaa paineita. Liika suorittaminen ja asiasta stressaaminen voi lisätä paineita, mikä taas luo lisää esteitä kiihottumisen kokemukselle.
Suositeltavaa kirjallisuutta:
Tarja Sandberg, Mistä halu syntyy – ja miten se säilyy?
Leena Hattunen, Haluttaako? Seksuaalisen halun ääriviivoja
Vastaaja: Pauliina W. & Oona Turunen
Julkaistu: 26.5.2017