Hei! Olen parikymppinen naisenalku. En ole seurustellut enkä harrastanut seksiä - koskaan. Minuun on ihastuttu ja pyydetty ulos muutamia kertoja, mutta aina kun niin käy ahdistun todella paljon ja menetän kiinnostuksen henkilöön. Saattaa siis olla että olen pitänyt pyytäjästä(?). En oikeastaan tiedä mitä haluan. Seksi on ok ja suhde olisi kiva, mutta en kelpuuta ketään! Pelkään että minusta tulee liian itsekäs enkä enää halua jakaa "reviiriäni". Pelkään että jään yksin.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On aivan tavallista, että kaikki eivät ole parikymppisenä seurustelleet tai harrastaneet seksiä, jokaisen elämä menee omalla tavallaan. Mukava kuulla, että sinuun on ihastuttu ja pyydetty ulos, sellaiset asiat kohottavat aina itsetuntoa. Millainen itsetunto sinulla omasta mielestäsi on, tunnetko kuitenkin olevasi ihastumisen arvoinen?
Kuvailemasi perusteella sinulla voisi olla jonkinlainen sitoutumiskammo, tällöin ihmissuhdeasioihin johtavat juuret saattavat viedä pitkälle, jopa lapsuuteen asti. Oletko miettinyt, millaisen kuvan sait lapsuudessasi parisuhteesta tai sukupuolirooleista? Saatat esimerkiksi ihannoida tätä mielikuvaa liikaa ja nostaa näin ollen romanttiset ihmissuhteet ns. jalustalle, jonne on vaikea yltää tai sitten saatat nähdä ihmissuhteisiin liittyvät asiat negatiivisessakin valossa, joka vaikuttaa nykytilanteeseesi. Onko sinua loukattu joskus niin, ettet pysty luottamaan toisiin ja pelkäät, että sinua sattuisi parisuhteessa?
Voi olla, että olet kiinnostunut pyytäjästä, jos olet tuntenut myös menettäväsi mielenkiinnon häntä kohtaan. Kannattaa miettiä vaikkapa, mitä rakkaus sinulle merkitsee. Voisit myös miettiä mielessäsi sellaisia henkisiä ominaisuuksia, joita haluat toisessa olevan, jolloin sinun olisi helpompi rentoutua hänen seurassaan. Voit harjoitella pikkuhiljaa menemällä treffeille, jonnekin sinulle turvallisen tuntuiseen paikkaan, niin, että tunnet tilanteen olevan koko ajan hallinnassa. Tämän jälkeen ei tarvitse tapahtua mitään sen vakavampaa ihmissuhteen muodostamista, sait vain kokemusta ja lisää luottamusta omiin kykyihisi tuntea itseäsi ja tavoitteitasi.
En usko, että jäät yksin tämän takia, jos uskallat vain rohkeasti tutkia sisintäsi ja miettiä, voisiko toiminnallesi olla esimerkiksi jokin jo unohdettu syy. Sinua voisi hyödyttää Sexpon maksuton neuvontapuhelinpalvelu numerossa 0800-90044. Päivystys on ti klo 16-18, to klo 18-20 ja la klo 14-16.
Tsemppiä sinun syksyysi.
Vastaaja: Maija Nieminen
Julkaistu: 17.9.2014