Hei. Miksi aina yllytetään menemään sukupuolitautitesteihin, jos on pienikin mahdollisuus, että joku tauti olisi voinut tarttua? Kuitenkin lähes poikkeuksetta joka paikassa mainitaan, että suurin osa sukupuolitaudeista on oireettomia. Mitä haittaa kenellekään on oireettomasta taudista? Yksi hailee onko tautia vai ei, jos ei se kerran vaivaa mitenkään. Saa tulla vaikka syöpä ja sydänvika, jos nekin ovat oireettomia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Sukupuolitaudit voivat olla oireettomia, mutta oireetonkin tauti voi tarttua helposti seksikumppaniihisi. Testeihin kehotuksen takana on juuri tautien leviämisen ehkäisy.
Vaarattomia oireettomat ja hoitamattomat seksitaudit eivät ole. Seksitaudin hoitamattomuus voi aiheuttaa miehille virtsaputken ja lisäkivesten tulehduksia, naisille virtsaputken ja sisäsynnyttimien tulehduksia. Ikävimmillään hoitamaton seksitauti voi aiheuttaa niveltulehduksiksia, neurologisia oireita ja lapsettomuutta. Pahimmassa tapauksessa hoitamaton tauti voi olla hengenvaarallinen: HI-virus ja kuppa.
Omasta seksuaaliterveydestä huolehtiminen on myös kumppanista välittämistä. Ei ole ok harrastaa seksiä, jos tietää sairastavansa seksitautia ja tiedostaa, että voi mahdollisesti tartuttaa taudin kumppaniinsa. Tahallisesta tartuttamisesta voi joutua oikeudelliseen vastuuseen. Kondomi on parhaiten sukupuolitaudeilta suojaava ehkäisyväline. Lue lisää täältä.
Vastaaja: Julia Suikki & Oona Turunen
Julkaistu: 20.10.2017