Miksi nykyään suhtaudutaan niin leväperäisesti pornoon? Sitä on jatkuvasti kaikkien nähtävillä läpi vuorokauden. Pidetään täysin normaalina, että ala-asteikäisetkin katsovat sitä. Ei tällainen olisi tullut kuuloonkaan vielä viime vuosituhannella. Olen varma, että monelta on mennyt lapsuus pilalle liian aikaisen pornon takia. Ei ole ihme, että käytöshäiriöitä ja mielenterveydenhäiriöitä on niin paljon, ja koko ajanhan ne lisääntyvät. Miksi lapsia kannustetaan aloittamaan itsetyydytys niin nuorena? Sanotaan, että pitäisi tutustua omaan vartaloon. Sen seurauksena poikien halut kasvavat, ja heillä voi olla vaikea olo, kun tekee mieli, mutta henkinen puoli ei ole kehittynyt yhtä nopeasti. Jos he pääsisivät lähemmäs täysi-ikäisyyttä ennen kuin halut heräävät, heillä olisi muutama vuosi aikaa kehittyä myös tunne-elämässä, ja olisivat lopulta tasapainoisempia ja valmiimpia kanssakäymiseen vastakkaisen sukupuolen kanssa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kirjoitit mielipiteistäsi pornon vaikutuksesta lapsiin ja nuoriin. Netti mahdollisti pornon jatkuvan saatavuuden jo 1990-luvun lopulla ja älypuhelimet räjäyttivät lopullisesti kaikenlaisen visuaalisen viihteen saatavuuden 2000-luvulla.
Porno on aina näyteltyä ja käsikirjoitettua fantasiaa, myös ns. amatööriporno. Porno on yksi elokuvan laji ja siksi siihen tulisi suhtautua näyteltynä viihteenä. Lapsille kannattaa järjestää riittävän ajoissa tietämystä elokuvien ja netin pornomaailman epätodellisuudesta. Olisi hyvä luoda mahdollisuus keskustella kriittisesti niiden sisällöstä aikuisen kanssa. Seksistä ja pornosta keskustelemiseen liittyvän häpeän toivoisi katoavan pikkuhiljaa kulttuuristamme. Kauhisteleva asenne ei johda kehitykseen.
Itsetyydytys on luonnollista kaiken ikäisille, myös hyvin pienille lapsille. Lue lisää täältä. Sooloseksi on suositeltavaa kaikenikäisille. Se on tapa tutustua omaan vartaloon sekä nautintoon ja orgasmissa aivoissamme purkautuu terveydellemme hyödyllisä välittäjäaineita. Uskonnolliset asenteet, uskomukset ja väärä informaatio ovat vain jättäneet kulttuuriimme turhaa häpeää ja syyllisyyttä masturbointia kohtaan. Se näkyy valitettavasti yhä monien asenteissa. Monille seksuaalisuuteen liittyvä vaikeus tulee juuri häpeän tunteesta, ei itse seksuaalisuudesta tai seksihaluista.
Lasten- ja nuorten seksuaalioikeuksiin kuuluu itsemääräämisoikeus, joten halujen heräämistä ei voi kukaan ulkopuolinen kontrolloida. Suosittelen lukemaan seksuaalikasvatuksesta enemmän. Avoimempi ja riittävän varhainen seksuaalikasvatus edistävät yhteiskuntamme hyvinvointia.
Vastaaja: Julia Suikki & Oona Turunen
Julkaistu: 26.10.2017