Hei.Onko normaalia että kiihotun meidän koirasta? Olen kerran laittanut pippelin sen nuoltavaksi. Aina kun silitän sitö minulla seisoo. Onko se normaalia ja sen jälkeen pippelini on kutissut oudosti? Auttakaa :( Toinen kysymys oli että mitä tarkoittaa raiskaus? Yksi mies kysyi minulta että haluanko etä hän tekee niin minulle.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Kerrot, että kiihotut koirastanne ja että olet laittanut pippelisi sen nuoltavaksi. Kerrot myös, että sinulla seisoo, kun silität koiraanne. Usein se, että saa koskettaa tai silitellä jotain, mistä kiihottuu, saa pippelin seisomaan. Koirasta kiihottuminen ei ole kovin yleistä, mutta se on ihan normaalia.
Kerrot, että pippelisi kutisee. Kutiseeko se sen jälkeen, kun olet silittänyt koiraanne ja sitten koskenut pippeliisi? Voi olla, että ihosi reagoi käsissäsi olevaan koiran hilseeseen. Pippeliin on hyvä koskea aina puhtain käsin ja muutenkin pitää huolta sen puhtaudesta. Onko kutina alkanut sen jälkeen, kun laitoit pippelin koiran nuoltavaksi? Jos tunnet kutinaa usein tai jatkuvasti, siitä kannattaa kertoa vaikka terveydenhoitajalle ja käydä lääkärissä. Jos kutina tuntuu pippelissä ilman, että kosket siihen, voisiko outo kutina olla kihelmöintiä, joka johtuu kiihottumisesta?
Kysyt myös, mitä raiskaus tarkoittaa. Raiskaus tarkoittaa, että joku pakottaa toisen seksiin. Raiskaus voi olla muutakin kuin yhdyntää. Kyse on siitä, että joku tekee toiselle jonkin seksuaalisen teon ilman toisen suostumusta. Raiskaus voi tapahtua myös niin, että saa toisen suostumaan seksiin vaikka uhkailemalla ja pelottelemalla. Raiskaus on rikos ja siitä tulee aina ilmoittaa poliisille. Alaikäisen lapsen ja aikuisen välillä kyseessä on rikos, vaikka alaikäinen olisikin antanut aikuiselle suostumuksensa seksiin. Vastuu on aina aikuisella.
On todella kurjaa, että joku on kysynyt sinulta, haluatko että hän raiskaa sinut. Mies on tehnyt väärin puhuessaan sinulle niin eikä syy ole sinun. Alaikäisen houkuttelu, uhkailu tai painostus seksiin on rikos. Vaikka hän esitti sanomansa kysymyksen muodossa, hän teki silti väärin. Kerro jollekin luotettavalle aikuiselle siitä, mitä mies sinulle sanoi. Voit tehdä asiasta rikosilmoituksen poliisille.
Vastaaja: Linda Heikinheimo & Oona Turunen
Julkaistu: 24.1.2017