heii oon 13v tyttö ja oon iha älyttömän ihastunut yhteen 18-vuotiaaseen... mä en oo uskaltanu kertoo sille ku se on mun luokkalaisen isoveli. mä tekisin mitä vaan et saisin sen vaik on ikäero ja kaikkee:( mä kuitenki oisin ite siin 100% messissä et se varmaa ois iha ok?

Hei.
Kiitos kysymyksestästi. Ihanaa, että olet ihastunut. Ihastumisen tunteet eivät katso ikää, eikä siihen olekaan mitään sääntöä tai ikärajaa, milloin ja kehen saisi ihastua. Ihastumisesta on lupa nauttia!
Suojaikäraja on Suomessa 16 vuotta ja sillä halutaan suojella lapsia ja nuoria seksuaaliselta hyväksikäytöltä. Se tarkoittaa, ettei aikuinen voi harrastaa seksiä alle 16-vuotiaan kanssa. Nuorten keskinäiset suhteet ovat sallittuja. Ikäeronne saattaisi herättää huolta lähipiirissänne, jos alkaisitte seurustelemaan ja etenkin, jos seurusteluun kuuluisi seksiä.
Sitten kun sinä itse sekä kumppanisi olette molemmat valmiita ja halukkaita seurustelun ja/tai seksin kokeilemiseen, ei siihen ole varsinaista estettä, jos koette olevanne fyysisesti ja psyykkisesti samalla kehitystasolla. Seksiin tai seurusteluun ei kuulu pakottaminen tai painostaminen, vaan näiden asioiden tulee tapahtua kaikkien osapuolten omasta tahdosta. Pohdi asiaa ja etenemistä rauhassa itseäsi kuunnellen.
Ihastumisesta voit lukea lisää sarjakuvistamme.
Vastaaja: Oona Turunen
Julkaistu: 30.11.2017