Moi! Oon 16v tyttö ja oon 5. kuulla raskaana. Lapsi oli ”vahinko”, mutta kuitenkin erittäin lämpimästi tervetullut :) Haluisin kysyy muutamii mun mieltä painavii juttuja! 1. Voiko seksiä harrastaa raskaana ollessaan? Nyt siis heteroseksistä puhun. Voiko pippeli mun sisässä vahingoittaa vauvaa jotenkin? 2. Voiko viranomaisiin liittyvissä asioissa olla jotain ongelmia (vauva-asiat) siitä syystä et oon alaikäinen? Vaikeutuuko jutut? 3. Tän lapsen isä on 15-vuotias poika, joka on mun vanha kaveri. Harrastettiin seksiä yhden kerran ja lapsi on hänen. Hän haluis olla lapsen elämässä mukana, mutta hänen vanhemmat ei anna, koska on niin vihaisia tästä meidän ”yöstä”. Mitä voisin tehdä? 4. Mulla on jo nyt 5. kuulla suhteessa toooosi iso masu (oon laiha, että ei lihavuudesta johdu) ja oon miettinyt, että voiko se johtua siitä et siellä ois kaksoset? Ultrassa ei oo sellaisesta ollut merkkiä, mutta voiko se näkyä vasta myöhemmin? Kiitos jo etukäteen! <3

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ja onnea raskaudesta!
1. Seksiä voit harrastaa omien halujen mukaan. Yhdyntä ei vahingoita vauvaa. Tietenkin raskauden vointi ja sinun vointi vaikuttaa tilanteeseen. Esimerkiksi, jos on ennenaikaisia supistuksia tai verenvuotoja, niin yhdynnät aina tilanteen mukaan. Lääkäri monesti ohjaa tällaisessa tilanteessa olemaan ilman yhdyntöjä, että tilanne rauhoittuu.
2. Viranomaisten kanssa olette tekemisissä sen verran, mitä tilanne vaatii. Oletan, että neuvola järjestää sosiaalihuollon verkoston ja siihen kuuluu sosiaalihuolto, tarvittaessa lastensuojelu, kotiapu jne. Ole avoin ja rehellinen asioista neuvolassa. Se on sinun ja lapsen etu.
3. Sinun ja lapsen isän suhde on nyt taatusti haasteellinen, kun pojan vanhemmat ovat vihaisia. Ikävää kuulla, etteivät he halua olla mukana. Mielestäni sinun kannattaa nyt vain odottaa ja antaa heille aikaa. Tapaatte lapsen isää, jos hän haluaa ja se onnistuu. Ajan myötä myös hänen vanhempansa voivat ymmärtää ja hyväksyä tilanteen. Toivottavasti sinulla on hyvä tukiverkosto läheisistäsi.
4. Olet käynyt ultrassa jo kerran, eli niskaturvotus katsottu. Rakenne-uä on ehkä jo takana tai olet juuri menossa. Kun molemmilla kerroilla nähty vain yksi lapsi, ei siellä kahta ole. Vatsanmalleissa on paljon eroja ja toisilla se masu pullahtaa ajoissa esille.
Vastaaja: Monica Kihl
Julkaistu: 16.11.2017