Miten paljon mielialalääkkeet vaikuttavat seksuaaliseen halukkuuteen? Ennen lääkitystä yli 10v sitten seksuaalinen halukkuus oli vakiintunut niin että itsetyydytin sarjoissa joissa saattoi olla ehkä kahdesta neljään, oikein kovalla yrityksellä viisikin, tyydytyskertaa ennen nukahtamista ja sitten tuli tauko. Keskiarvo oli ehkä kaksi-kolme tyydytyskertaa viikossa. Nyt voi mennä viikko tai parikin ettei haluta yhtään ja sitten tulee muutama tyydytyskerta eikä jaksollisuudessa ole mitään sääntöä. Kuinka selkeästi voi erottaa sen paljon on iän tuomaa muutosta ja paljon pillereiden? Onneksi ei ole tyttöystävää niin ei tarvitse huolehtia tästä asiasta vaan voi syödä lääkkeet rauhassa.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisen halun ja orgasmikyvyn muutokset ovat varsin yleinen haittavaikutus mielialalääkkeissä. On kuitenkin joskus vaikea erottaa, milloin kyse on esimerkiksi mielialaan liittyvästä muutoksesta halussa ja milloin kyse lääkkeen sivuvaikutuksesta. Lisäksi vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä; joillekin mielialalääke vaikuttaa hyvin vähän seksuaaliseen haluun, toisilla hyvin paljon. Jotkut lääkkeet voivat myös lisätä seksuaalista halua. Yleensä lääkettä aloitettaessa ajatellaan, että mielialan kohoaminen tai tasaantuminen painavat vaakakupissa enemmän kuin seksuaalisen halun tai orgasmikyvyn heikkeneminen.
Seksuaalisen halun määrä ja intensiteetti vaihtelee ihmisillä esimerkiksi elämäntilanteen, stressitason ja mielialan mukaan. Ei kannata kiinnittää huomiota itsetyydytyksen määrään vaan siihen, miten koet laajemmin oman seksuaalisen hyvinvointisi. Onko sinulla stressiä, aikaa rentoutua ja mitä seksuaalisuus sinulle merkitsee yleisesti? Jos asia vaivaa sinua, olisiko mahdollista jutella hoitavan lääkärin kanssa asiasta ja kokonaistilanteestasi? Voi nimittäin olla, että jokin toinen mielialalääke vaikuttaisi vähemmän seksuaaliseen haluun, jos lääkäri toteaa nykyisen lääkkeen olevan syynä halun vähenemiseen. Voit myös varata ajan Sexpon maksuttomaan neuvontatapaamiseen tai soittaa neuvontapuhelimeen ja jutella lisää haluun liittyvistä kysymyksistä.
Vastaaja: Anni Ahtola
Julkaistu: 17.3.2017