Hei Olemme n.8 vuotta yhdessä ollut pariskunta. Olen turhautunut seksielämämme määrään ja laatuun. Olen kyllä kertonut miehelle mitä kaipaan ja tarvitsen,mutta mies tuntuu olevan liian laiska toteuttamaan mitään. Yleensä haluaa olla vieressä aktin aikana(makaa kyljellään) tai sitten alla. Joskus harvoin toki muutenkin, mutta usein niinku kerroin. Viimeksi kun taas kerran odotin että mies voisi pussailla ja hyväillä reisistä lanteilta jne kävin pesulla jotta tuoksuisin hyvältä, mies lösähti kyljelleen makaamaan ja yritti kääntää mut päällensä. Mulle riitti ja jätin hommat siihen eipä kiihota tollanen laiskuus. Mitä tälle tilanteelle voi tehdä? Olen kyllästynyt odottaa aloitteita, kyllästynyt odottaa sitä että seksi olisi asia johon mies panostaisi. Olen turhautunut,vihainen. Miksi pyyntöni kaikuu kuuroille korville? Aina tyhjiä lupauksia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerrot tilanteesta, jossa haluatte miehesi kanssa erilaista seksiä. Olet kertonut miehellesi toiveistasi ja tarpeistasi, mutta hän ei toteuta niitä tarpeeksi usein ja nyt kysyt, mitä tilanteelle voi tehdä. Olet yrittänyt jo monia keinoja, mutta ilman toivottua tulosta. On hienoa, että olet lähtenyt etsimään tilanteeseesi apua!
On tavallista, että suhteen osapuolilla on erilaiset toiveet seksin suhteen, niin tapojen kuin määränkin osalta. Halujen yhteensovittaminen molempia tyydyttävällä tavalla voi olla haasteellista ja se kysyy suhteen molemmilta osapuolilta motivaatiota. Se, miten tuon motivaation löytää ja miten tilanne ratkaistaan, vaihtelee suuresti eri suhteissa. Mitä miehesi ajattelee seksielämästänne? Onko hän siihen tyytyväinen ja haluaisiko hän siihen muutosta? Seksuaalinen halu vaihtelee myös eri elämäntilanteissa ja suhteen vaiheissa. Onko seksinne ollut aina samanlaista vai onko se muuttunut jossain vaiheessa?
Suhteen yleinen dynamiikka ja seksin ulkopuoliset kysymykset ja ongelmat voivat myös näkyä seksielämässä. Joskus seksin ongelmat voivat helpottua tai poistua muuttamalla jotain muuta suhteen osaa, esimerkiksi järjestämällä arkea toisin tai muuttamalla tapaa, jolla kumppanille puhuu. Millainen suhde teillä on miehesi kanssa? Miten vastuu seksin ulkopuolella jakautuu esim. arjen pyörittämisen suhteen? Miten ratkaisette erimielisyyksiä? Miten osoitatte hellyyttä toisillenne?
Tässä en osaa antaa konkreettista vastausta kysymyksiisi, mutta kannustan puhumaan asiasta jonkun ulkopuolisen kanssa. Voit soittaa esimerkiksi Sexpon maksuttomaan neuvontapuhelimeen tai käydä seksuaalineuvojalla paikan päällä. Neuvontaa voi saada myös Skypen kautta, jos pääsy Sexpoon ei onnistu. Keskustelemalla voit saada apua ja neuvoja juuri teidän tilanteeseenne.
Vastaaja: Emma Dufva
Julkaistu: 27.8.2015