Pitäisikö pedofiilin kertoa kumppanilleen pedofiliasta vai voiko sen pitää yksityisasiana? Vaikuttaako asiaan se, jos heillä on lapsia? Pitääkö kumppanin tai lasten vanhemman saada tietää? Onko kumppanille kertominen keskeinen tai välttämätön askel hyvinvoinnin, parisuhteen ja oman seksuaalisuuden kanssa sinuiksi tulemisen kannalta? Vai onko riittävää, että keskustelee asiasta jonkun ammattilaisen kanssa, jos se tuntuu paremmalta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Pedofilia on aiheena hyvin arkaluontoinen ja tunteita herättävä. Voit lukea aiheesta tarkemmin täältä.
Jokaisella on oikeus pitää omaan seksuaalisuuteen liittyviä asioita yksityisinä. Toisaalta kumppanille kertominen voi olla helpottavaa, sillä suurien salaisuuksien kantaminen on usein kuormittavaa. On hyvä pohtia ammattilaisen kanssa, onko pedofilinen kiinnostus fantasia vai sisältyykö siihen riskiä lapsen rajoja rikkovaan toimintaan. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaa se, onko oman mieltymyksen tai kiinnostuksen hyväksynyt vai liittyykö siihen ahdistusta. Tilannetta yleensä helpottaa, jos tuntee seksuaalista vetoa ja kiintymystä myös aikuisiin tai samanikäisiin.
Riskikäyttäytymistä voi esimerkiksi olla se, että hakee kumppania sillä perusteella, että tällä on lapsia. Mikäli huomaa tällaista toimintaa, olisi hyvin tärkeää hakea apua ja rohkeutta asian käsittelyyn. Toimiva ja luottamauksellinen parisuhde voi toimia suojaavana ja kannattelevana tekijänä kaikille ihmisille. Ammattilainen voi myös tukea kumppanille kertomisessa ja sen voi tehdä yhdessä vastaanotolla turvallisessa ympäristössä nojautuen asialliseen tietoon.
Koulutettuja ammattilaisia löytyy ainakin Sexposta, Serita-hankkeesta sekä Välitä-hankkeesta. Ongelma- ja riskitilanteiden ennaltaehkäisemiseksi olisi hyvä keskustella ja saada tukea, jotta kukaan ei jäisi yksin omien ajatusten kanssa.
Pedofilia ei määritä koko ihmistä, vaan pedofilinen mieltymys voi olla vain yksi osa seksuaalisuutta. Kaikilla ihmisillä on seksuaalisen kiinnostuksen kohteesta tai suuntautumisesta riippumatta kyky ja mahdollisuus hyvään elämään sekä onnellisiin ihmissuhteisiin.
Vastaaja: Sexpon neuvonnan tiimi
Julkaistu: 27.11.2017