Olen 23-vuotias nainen ja seurustellut poikaystäväni kanssa 5 kuukautta. Olemme lähekkäin olleet, mutta emme esim. yhdynnässä. Olen aika arka, mutta niin on poikaystävänikin. Minua hävettää, mutta usein haluaisin nuolla poikaystäväni siitintä. Emme ole asiasta keskustelleet. Jotenkin ajatellen, että se tuntuisi todella hyvältä suussani ja tekisi minulle jopa hyvää. Minua hävettää tämä asia, mutta voiko sellaisesta saada vaarallisen taudin ja mitä jos hän saisi siemensyöksyn suuhuni? Haittaako se ja onko se pahasta? Ajattelen että se todellakin voisi tuntua myös minusta todella hyvältä sekä auttaa yhdyntään pääsemiseen. Onko häpeällistä esim. nuolla kiveksiä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Monet nauttivat suuseksin antamisesta eikä siinä ole mitään väärää tai hävettävää. Suuseksi on hyvin yleinen sekä turvallinen seksin muoto ja monet aloittavat sillä esimerkiksi ennen yhdyntäseksin kokeilemista. Suuseksissä voi nuolla kiveksiä, siitintä ja kaikkia kehonosia, joista kumppani tykkää tulla kosketetuksi. On hyvä ottaa huomioon, että joidenkin kivekset ovat hyvin herkät. Siemensyöksyn voi antaa tulla suuhun, jos haluaa. Sitä ennen on hyvä tarkistuttaa, ettei kummallakaan ole sukupuolitauteja.
Sukupuolitaudit voivat tarttua limakalvokontaktissa, eli suuseksissä myös. Tämän vuoksi on tärkeää käyttää kondomia, tai vakituisen kumppanin kanssa käymällä sukupuolitautitesteissä varmistaa, ettei sukupuolitauteja ole kummallakaan. Seksitaudit eivät ole vaarallisia, jos ne todetaan ajoissa ja niihin saa lääkityksen. Hoitamattomina jotkut taudit voivat aiheuttaa esimerkiksi lapsettomuutta. Tämän vuoksi testeissä käyminen on tärkeää.
Voit siis halutessasi ottaa suuseksin rohkeasti puheeksi kumppanisi kanssa ja kysyä, mitä hän siitä ajattelisi. Voitte edetä rauhassa juuri teille sopivaan tahtiin. On hyvä kertoa ääneen omia toiveita, ajatuksia ja pelkojakin. Seksi ei ole pahasta tai häpeällistä, vaan monille se on suuri ilon ja nautinnon lähde elämässä.
Nautinnollisia hetkiä!
Vastaaja: Oona Turunen
Julkaistu: 30.11.2017