Olen ihastunut naiseen , joka on 26-vuotias ja käyttää pyörätuolia. Mielestäni tulemme hyvin toimeen keskenämme ja hänkin osoittaa kiinnostuksen kohteita minuun. En kehtaa kysyä mitä hän sairastaa, mutta puhuessaan hän pikkuisen nykii päätänsä. Mietin minkälaisia vaikeuksia invalidin naisen kanssa seurustelemisesta voisi tulla? Pystyykö invalidi nainen normaalisti yhdyntään ja pystyykö hänet tyydyttämään orgasmiin? Voiko invalidi nainen tulla raskaaksi ja miten hän selviää äitiydestä? Pidän tämän naisen luonteesta, ulkonäöstä, monesta asiasta hänessä sekä hänkin on osoittanut kiinnostusta minuun, joten miten minun pitäisi toimia? Hän on hyvä tyyppi. Kiitos.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Rajoitteista/vammoista/sairauksista voit kysyä tahdikkaasti, kun olette kahden. Kuuntele mitä hän sinulle kertoo ja kysy tarkentavia kysymyksiä, jos sinulle sellaisia tulee. Hyväksy kuulemasi ja jos et ihan jotakin ymmärtänyt niin kysy vielä uudelleen sitä, koska usein omat päätelmät ovat vääriä ja voivat johtaa harhaan.
Liikuntarajoitteisen henkilön kanssa seurustelu ei poikkea millään tavalla valtaväestön seurustelusta. Seksi onnistuu aivan varmasti, jos ei muita fysiologisia haasteita sille ole olemassa, kuten yhdyntäkivut tai muita gynekologisia ongelmia. Näitä on myös vammattomilla naisilla, ollen varsin tavallisia ja yleensä lääketieteellisesti hoidettavissa olevia asioita.
Seksuaaliset mieltymykset ovat jokaisen henkilökohtainen asia ja voitte keskustella niistäkin pariskuntana, mikä teitä kumpaakin miellyttää seksuaalisesti. Voitte kokeilla erilaisia asentoja seksin aikana, aivan kuten vammattoman naisen kanssa. Hyvä kommunikaatio on ratkaiseva tekijä, kuten kaikissa ihmissuhteissa. Jokainen kokee orgasmin eri tavoin ja voi saada sen hyvin erilaisista jutuista. Voitte keskustella siitäkin asiasta kumppanisi kanssa, mikä tuottaa hänelle mielihyvää ja sitten kokeilla sitä käytännössä.
Liikuntarajoitteiset naiset voivat tulla raskaaksi, siinä missä vammattomatkin, useimmat ovat perusanatomialtaan aivan samanlaisia, kuin kaikki muutkin. Raskauden sujuvuuteen vaikuttaa luonnollisesti monta tekijää, kuten vammattomienkin naisten keskuudessa. Mitään takeita ei voi antaa, ettei sairaus, vamma tai muu kehollinen ominaisuus vaikuttaisi raskauden kulkuun, niin vammattomilla kuin liikuntarajoitteisten naisten keskuudessa. Sitä varten on kuitenkin erittäin hyvät äitiysneuvontapalvelut ja lääkärin palvelut, joissa raskaana olevaa äitiä seurataan ja hoidetaan hyvin huolellisesti.
Vastaaja: Aura Kaskisydän & Oona Turunen
Julkaistu: 22.8.2016