Hei. Mua ahdistaa kamalasti mun oma seksuaalisuus ja kehittyminen. Ensinnäkin, oon ihan pian 16-vuotias tyttö ja mulla ei oo rinnat kehittyneet vielä, tuntuu et ne on vasta ihan alussa kehityksessä kun tunnen sellaiset kipeät patit tavallaan. Ja mitään menkkoja ei oo. Mulla on alipainoa paljon ja luultavasti kehityksen hidastus johtuu siitä, mutta mua oikeesti ahdistaa se, kun muut tytöt on jo ihan täysin kehittyneitä ja näytän lapselta. Toinen ahdistava asia on se, että oon jatkuvassa kierteessä sen suhteen mikä mun seksuaalinen suuntautuminen on. Jaksottain koen että tytöt kiinnostaa enemmän, jaksottain pojat. Oon ollut nyt 4 kuukautta yhdessä nykyisen tyttöystäväni kanssa. Myös se tuottaa ahistusta että kaikki seksuaalinen kanssakäyminen kuulostaa ajatuksen tasolla hyvältä, mutta hetkessä mua alkaa vaan ahdistaa ja en pysty. Mun tyttöystävä olis valmis seksiin eri muodoissa, mutta musta tuntuu et ainoastaan kun oon tarpeeksi kännissä niin pystyn rentoutumaan. Pelkään että se jättää mut jos pihtaan jatkuvasti. Ei siis olla vielä kokeiltu mitään. Haluisin vaan olla sinut mun oman KEHITTYNEEN naisellisen vartalon kanssa et voisin kokee ajatuksen seksistä hyvänä. Oon masturboinut noin. puoli vuotta usein ja sitä ennenkin joskus, mutta ehkä mun täytyy vieläkin tutustuu itseeni enemmän ettei ahdistaisi. Saako kehitystä nopeutettua, en jaksa olla lapsi enää.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Jokainen nuori kehittyy omaa tahtiaan sekä psyykkisesti että fyysisesti murrosiässä. Toisilla kehitys alkaa jo varsin varhaisessa vaiheessa kun taas toisilla se tapahtuu myöhemmin. Murrosiän alkaminen on aina iso muutos; jotkut kokevat sen alkavan ihan liian nopeasti, kun taas toiset saattavat kovastikin jo odottaa oman kehon muutoksien näkymistä. Kehitykseen vaikuttavat muun muassa perintötekijät esimerkiksi se, koska äidilläsi on alkaneet kuukautiset. Alhainen rasvaprosentti voi myös vaikuttaa esimerkiksi kuukautisten alkamiseen. Sinun ei tarvitse miettiä tätä asiaa yksin, vaan olisi hyvä juttu, jos menisit vaikkapa terveydenhoitajasi kanssa juttelemaan asiasta lisää. Hän osaa tehdä tutkimuksia asian suhteen ja määrittää, eteneekö kehitys juuri sinun kohdallasi aivan normaalilla tavalla, vai tarvitaanko hieman tukea kehityksen alkamisessa.
Pohdit myös omaa seksuaalista suuntautumistasi. Moni ihminen pohtii kanssasi samoja kysymyksiä. Omaa seksuaalista suuntautumista voi rauhassa miettiä, ja omiin mieltymyksiin voi tutustua ihan rauhassa, ilman kiirettä. Moni saattaa vielä vähän vanhempanakin kokea seksuaalisen suuntautumisensa muuttuvan ja tämä on ihan normaalia. Välttämättä ei edes tarvitse luokitella itseään mihinkään tiettyyn muottiin tai lokeroon, ellei näin itse halua. Anna itsellesi aikaa tutustua omiin tuntemuksiisi.
Kerrot myös, että seksuaalinen kanssakäyminen toisinaan ahdistaa sinua ajatuksena. Kerrot myös, että ehkä sinun olisi hyvä tutustua itseesi enemmän, jotta ajatus seksistä ei niin ahdistaisi sinua. Jos ajatus seksistä kovin tuntuu ahdistavan, se voi olla merkki siitä, ettet vielä ole valmis. Seksi toisen ihmisen kanssa on parhaimmillaan ihana kokemus, ja se perustuu molempien vahvaan haluun ja tahtoon harrastaa seksiä yhdessä. Tiedät kyllä, milloin itse koet olevasi valmis seksiin, kun sen aika on. Pelkäät tyttösytäväsi jättävän sinut, ellet ryhdy seksiin hänen kanssaan. Voisitkin rohkeasti ottaa asian hänen kanssaan puheeksi. Yhdessä asiasta keskusteleminen auttaa näkemään hänenkin puolensa asiaan, ja kenties pelkosikin osoittautuvat täysin turhiksi. Hyvään kumppanuuteen kuuluu asioista avoimesti keskusteleminen sekä se, että toista ei pakoteta seksiin.
Kerrot, että olet kokeillut masturboimista eli sooloseksiä. Tämä onkin hyvä keino omaan itseen tutustumisessa sekä omien mieltymyksien löytymisessä. Myös seksin aloittaminen on varmasti helpompaa, kun omaan itseen on jo hieman ehtinyt tutustuakin.
Onnea matkaan!
Vastaaja: Jenni Lindstedt
Julkaistu: 23.11.2017