Oon 16-vuotias tyttö, avoimessa suhteessa mun tyttöystävän kanssa enkä oo koskaan suudellut miespuolista ihmistä. Nyt en pysty lopettamaan miettimästä mun 8-luokan poikapuolista säätöä ja haluisin vaan viettää aikaa hänen kanssaan taas ja itkettää et annoin hänelle pakit viime vuonna. Nyt se poika seurustelee. Tiiän että meistä ois voinut tulla jotain ja mua ahdistaa ajatus että mitä jos meidän suhde olis parempi kun mun ja mun tyttöystävän. Oon yhä ihastunut häneen ja sillon kun annoin hänelle pakit, kyseenalaistin mun seksuaalisuutta ja koin ahistusta siitä joten en pystynyt ajatella asiaa. Silti oon ollut niin ihastunut häneen melkein koko ajan ala-asteesta alkaen. En mä välttämättä haluis sitä poikaa seksuaalisesti, haluisin vaan läheisyyttä hänen kanssaan ja suudella häntä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kerrot, että sinua ahdistaa ajatellessasi viimevuotista säätöäsi. Mietit, jos suhde hänen kanssaan olisikin ollut parempi kuin nykyinen. Nyt poika on seurustelusuhteessa ja sinä avoimessa suhteessa. Viestissä ei ole varsinaista kysymystä, joten vastaan kirjoittamalla joitakin ajatuksia, joita minulla herää tilanteesta.
Sinulla on hieno taito pysähtyä kuuntelemaan itseäsi. Meillä kaikilla on elämässä tilanteita, joissa mietimme, olisiko kannattanut sittenkin toimia toisella tavalla. On rehellistä ja rohkeaa myöntää itselleen, että jokin asia ahdistaa, surettaa tai kaduttaa. Surulle on hyvä antaa aikaa ja tilaa, se ei lähde pois pakottamalla. Tunteet ylipäätään eivät toimi pakottamalla.
Onko nykyisessä suhteessasi joitakin asioita, jotka eivät tunnu hyvältä? Tarkoittaako avoin suhde teillä sitä, että voitte olla muidenkin kumppaneiden kanssa? Oletko pystynyt puhumaan näistä ajatuksistasi ja ahdistuksestasi tyttöystäväsi kanssa? Entä oletteko vielä yhteydessä ihastuksesi kanssa?
Vaivaako sinua se, ettet ole suudellut miespuolista henkilöä? Jos suhteenne säännöt sen sallivat, niin olisiko sinun joskus mahdollista ehkä kokeilla sitä, jos se mietityttää sinua?
Tässä kysymyksiä, joita voit halutessasi pohtia. Huomaan viestistäsi, että olet ahdistunut. Usein vaikeisiin tilanteisiin voi auttaa niistä puhuminen jollekin luotettavalle ihmiselle. Onko sinulla joku, jonka kanssa jutella ajatuksistasi ja tunteistasi? Voit halutessasi soittaa meille neuvontapuhelimeen.
Vastaaja: Oona Turunen
Julkaistu: 30.11.2017