Onko normaalia jos hoivavietti puuttuu kokonaan? En koe oikein mitään lapsia tai eläimiä kohtaan. En usko voivani kasvattaa lasta kovin rakastavasti kun koen olevani niin välinpitämätön.

Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Ymmärsin, että pohdit hoivavietittömyyttäsi ja sitä onko mahdollista elää tai kasvattaa lasta ilman sitä.
Jokainen ihminen on yksilö joka toimii, kasvaa ja reagoi eri tavalla eri asioihin. Myös hoivavietti käynnistyy tai on käynnistymättä ihmisillä eri iässä ja eri syistä. Hoivavietti ei ole elämän kannalta välttämätön, eikä sen olemattomuutta tarvitse paineilla ellei sen puute juuri  itseään häiritse.
Mainitsit lapsen kasvatuksen. Viestissä ei käynyt ilmi toivotko lapsia, tai että onko sinulla jo lapsi(a). Hoivavietti kehittyy tai vahvistuu usein odotuksen aikana. Hoivavietin puute voi vaikuttaa siteeseen lapsen ja vanhemman välillä, ja tällaisiin tilanteisiinkin voi saada apua. On kuitenkin olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät lainkaan toivo lapsia ja tämä on yhtä hyvä tapa ajatella.
Jos siis hoivavietittömyys tai kuvailemasi välinpitämättömyys häiritsee sinua tai haluat muuten puhua siitä jonkun kanssa, olisi hyvä hakeutua elämäntilanteeseesi sopien esimerkiksi oppilaitoksen tai työterveydenhuollon kautta psykologille. Voit myös halutessasi soittaa Sexpon maksuttomaan ja nimettömään puhelinneuvontaan.
Toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä. Tsemppiä jatkoon!
Vastaaja: Ronja Ohra-aho ja Anna Kolster-Weckström
Julkaistu: 29.11.2017