Olen homomies ja kysymykseni koskee sitä että miten nainen tunnistaa homon? Esimerkiksi omalla kohdallani murrosiässä tytöt eivät juurikaan olleet minusta kiinnostuneita. Siihen aikaan joskus yritin lähestyä tyttöjä (en vielä hyväksynyt homouttani vaikka jälkeenpäin ajateltuna tiedostin sen jo silloin mutta torjuin sen) mutta en saanut vastakaikua. Ehkä minussakaan ei ollut tunteita näitä tyttöjä kohtaan jonka he saattoivat vaistota. Olen aina ollut perussiisti ja melko hyvännäköinen mies joten huonosta ulkonäöstä asia ei ole voinut olla kiinni. Myöhemmin olen huomannut ja hyväksynyt itsessäni olevia feminiinisiä piirteitä joten voisiko olla että aikoinaan tytöt (myöhemmin naiset) ovat ne jo silloin huomanneet ja eivät ole olleet kiinnostuneita minusta? Naisten sijaan vuosien varrella olen saanut lähestymisiä miehiltä (jotka olen vaistonnut homoiksi) erityisesti maskuliinisemmilta tyypeiltä. Kun melko hiljattain olen hyväksynyt homouteni ja tullut joillekin ihmisille ulos olen alkanut pohtimaan näitä asioita että ovatko tytöt/naiset jo silloin, kun yritin pitää itseäni heterona, huomanneet homouteni mutta luonnollisesti eivät ole sitä sanoneet? Toisinaan sanotaan että tytöt/naiset kuukautisten aikana erityisesti huomaavat jos mies on homo. Mitä mieltä olette tästä oletuksesta? Nyt kun olen sinut seksuaalisuuteni kanssa en enää lähesty naisia romanttisessa mielessä. Olin jopa helpottunut kun yksi nainen joku aika sitten ei ollutkaan minusta romanttisesti kiinnostunut vaikka otti minuun usein yhteyttä. Mietin pitkään miten sanoisin sen hänelle että en halua suhdetta mutta yllättävän helposti meni. Kiitos etukäteen vastauksestanne!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Mukava kuulla, että olet sinut seksuaalisuutesi kanssa!
Keskustelematta kyseisten naisten tai tyttöjen kanssa on vaikeaa päätellä, mitä he ovat silloin ajatelleet sinusta. On mahdollista, että he vaistosivat seksuaalisen suuntautumisesi. Kuitenkin on epätodennäköistä, että he tekivät niin tietoisesti. On olemassa muitakin mahdollisia syitä, miksi he eivät silloin olleet kiinnostuneita. Miehissä ilmenevät feminiiniset piirteet eivät automaattisesti tarkoita sitä, että kaikkien naisten tai tyttöjen kiinnostus lopahtaisi. Jotkut pitävät feminiinisiä piirteitä erittäin miellyttävinä. Jokaisella on henkilökohtaiset mieltymyksensä kumppanin ulkonäön ja persoonan suhteen.
Naiset yleisesti eivät tietoisesti mieti ja havainnoi miesten seksuaalista suuntautumista. Seksuaalinen suuntautuminen on jokaisen oma asia. Sitä voi koittaa päätellä, mutta koskaan ei voi olla varma ihmisen suuntautumisesta. Oletusten tekeminen stereotyyppisten piirteiden perusteella ei ole kannattavaa, ja voi helposti myös loukata. Naiset eivät yleisesti tiedä paremmin, mikä on jonkun suuntautuminen ja miksi pitäisi? Jos asia mietityttää, aina voi kysyä.
Se, että naiset pystyisivät kuukautisten aikana paremmin päättelemään miehen suuntautumisen on myytti. Sen sijaan yhdessä tutkimuksessa on havaittu, että naisen olisi ovulaationsa aikana helpompi tunnistaa miehen seksuaalinen suuntautuminen. Ovulaatio on naisen kuukautiskierron hedelmällisintä aikaa. On kuitenkin epätodennäköistä, että naiset yleisesti tekisivät niin tietoisesti. Kyseessä on mahdollisesti jokin alkeellinen vaisto, joka ei modernissa yhteiskunnassa ole erityisen tarpeellinen. Kyseessä oli myös vain yksi tutkimus, jonka luotettavuudesta on tärkeää olla myös kriittinen.
Vastaaja: Tuuli Häärä & Oona Turunen
Julkaistu: 24.5.2017