Moikka, mä oon 22-vuotias mieshenkilö. Siitä lähtien kun muutama kuukaus sitten näin ekan kerran erään aseksuaalisuutta käsittelevän Youtube-videon, oon miettiny paljon sitä, oonko mä itekin aseksuaali. Oon lukenu paljon juttui aseksuaalisuudesta, mutten oo vieläkään pystyny varmuudella sanomaan, oonksmä ite semmonen vai en. Joku netistä löytämäni aseksuaalisuustesti sano, et mä oon ihan siinä rajalla, nipin napin aseksuaali. En oo ikinä seurustellu, eikä kukaan läheisistäni oo ikinä kysyny, miks en seurustele. Veikkaan myös, ettei kukaan läheisistäni oo arvannu, että voisin olla aseksuaali. Toivon, että autatte mua määrittelemään itseni (älkää pliis vastatko pelkästään että "vaan sä ite voit määritellä ittes", mä tiiän kyl et kaikilla ihmisillä on tää ns. itsemäärittelyoikeus). Mutta, tässä siis lyhyt kuvaus seksuaalisuudestani: tykkään masturboida ja saan silleen suht helposti orgasmin (yleensä, mutten aina, katon samalla kuvii alastomista tai puolalastomista naisista). Eniten mua kiihottaa semmoset kuvat, jossa söpö nainen on alasti ilosen näkösenä. Monesti kiihottaviks tarkotetuissa kuvissa ihmiset on aika erikoisis asennois, mikä tekee mulle kuvasta *vähemmän* kiihottavan. Luulen, että "normaalit" ihmiset on päinvastasta mieltä (korjatkaa toki jos oon väärässä...). Toisaalta mua ei kiinnosta harrastaa fyysisesti seksii naisten kanssa (ja ihan btw, miehet ei herätä mussa mitään seksuaalisii/romanttisii tunteit. Homo en siis missään tapaukses oo, vaan täysin heteroromanttinen). Suuseksi on ERITTÄIN ÄLLÖTTÄVÄ ajatus, sitä en haluu ikinä kokeilla. (Tissien hyväily kiinnostais kyllä, mutta pärjään hyvin ilmankin). Jos ois pakko kokeilla joko anaaliseksii tai normiyhdyntää, valitsisin normiyhdynnän, mutta mieluummin ei kumpikaan. Jos ihastukseni ehdottais mulle seksiä (äärimmäisen hypoteettinen tilanne!) niin en suostuis. Ja joo, oon monesti ollu ihastunu ja ehkä vähäsen oon nytki... Sen sijaan halaamista mä rakastan. Suuri haaveeni ois päästä jonkun söpön kivan naisen kaa sängylle niin että me vaan halittais toisiamme eikä tehtäs hetkeen mitään muuta. Sellanen parisuhde, jossa halit ois se pääasiallinen fyysisen läheisyyden muoto, ois mun unelma, mutta eipä tietenkään oo helppoo semmosta löytää. Mutta silti, muistelen usein lämmöllä niitä haleja, joita oon naispuolisilt kavereiltani saanu. -- No, auttakaa nyt, oonksmä aseksuaali, ja jos en, niin mikä sitten? Ja kannattaaks mun avautuu tämmösest läheisille, kun läheisten reaktiot pelottaa (pelkään varsinkin reaktioita tyyliin "ja nyt vasta kerroit" ja "en usko"). Mun aseksuaalisuus tulis todennäkösesti kaikille läheisilleni aivan puskista. Oli kuitenkin helpottavaa, jännittävää ja ehkä vähän pelottavaakin avautuu tästä nyt ekaa kertaa täällä. HUOM. En usko, että "demiseksuaalin" käsite kuvaa mua, koska sehän tarkottaa henkilöö, joka vasta rakastuttuaan tuntee seksuaalist vetoo. Mä en usko, et mä oikeesti haluisin seksii, vaik oisin kuin tulisesti ihastunu/rakastunu. JA NIIN TÄÄ VIELÄ: Syy, miks en ennen alussa viittaamani Youtube-videon katsomista osannu samaistuu "aseksuaalin" käsitteeseen vaikka olin sen kuullu, oli se, että määritelmä on "henkilö joka ei tunne seksuaalista vetoo". Ennen sitä mä käsitin "seksuaalista vetoa" herättävinä olentoina ne olennot, jotka kiihottaa. Mutta se kai tarkottaa niitä, joitten kaa haluu harrastaa seksii? Vai?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Osaat hienosti pohtia omaa seksuaalisuuttasi. Monet aseksuaaliksi itsensä määrittelevät kuvaavat omaa seksuaalisuuttaan samaan tapaan kuin sinä. Se, ettet halua harrastaa seksiä, on täysin ok, sinulla on lupa siihen. Monet ihmiset kaipaavat seksiä enemmän muunlaista läheisyyttä ja halailua, silti he eivät välttämättä määrittele itseään aseksuaaleiksi.
Oletko ajatellut sellaista vaihtoehtoa, että sinun ei tarvitsisi määritellä tai luokitella seksuaalisuuttasi mihinkään tiettyyn kategoriaan? Se nimittäin ei ole ollenkaan välttämätöntä, jos et halua. Toki monia ihmisiä helpottaa ja miellyttää erilaiset määrittelyt. Seksuaalisuus kaiken kaikkiaan on sellainen asia, joka usein muuttuu ihmisen elämän aikana. Seksuaalisen suuntautumisen voi myös nähdä liukuvana, ihmiset voivat määritellä oman seksuaalisuutena monen eri nimityksen alle.
Viimeiseen kysymykseesi; se, että tuntee johonkin olentoon seksuaalista vetoa, ei ole sama asia kuin että haluaisi harrastaa tämän kanssa seksiä. Monilla ihmisillä on sellaisia seksuaalisia mielikuvia, eli fantasioita, joita ei halua tai olisi valmis tosielämässä toteuttamaan.
Mitä tulee omasta seksuaalisesta suuntautumisesta muille kertomiseen, sekin on sinun oma valintasi eikä yhtä oikeaa tapaa siihen ole. Et ole velvollinen selittämään omaa seksuaalisuuttasi tai mieltymyksiäsi kenellekään, jos et itse halua. Ymmärrän, että kaipaat ehkä itse selkeyttä omiin ajatuksiisi. Kerroit, että sinua pelottaa avautua aiheesta, mutta toisaalta huomasit meille kirjoittamisen helpottavan myös. Usein luotettaville ihmisille puhuminen helpottaa omaa oloa. Onko sinulla jotakuta läheistä kaveria, jolle voisit jutella asiasta?
Jos haluat, voisit jutella seksuaalisuuteen liittyvistä ajatuksistasi vaikka jonkun alan ammattilaisen kanssa. Joskus toisen ihmisen kanssa asioiden pohtiminen voi selkeyttää omia ajatuksia. Voit esimerkiksi varata meille Sexpoon ajan maksuttomaan neuvontaan tai olla yhteydessä Sinuiksi-hankkeen neuvontapalveluihin. Heillä on erityistä osaamista seksuaalisuuden moninaisuuteen liittyen.
Vastaaja: Oona Turunen
Julkaistu: 23.8.2017