Hei, olen 42 vuotias nainen kysyisin onko normaalia että tässä iässä tarvitsee liukuvoiteita,? Olen aina rakastanut seksiä. Johtuukohan paikkojen kuivumiset siitä kun olen alapääni aina pessyt sillain että olen levittänyt häpyhuulia.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Naisen limakalvojen kuivuminen johtuu estrogeenin vähentymisestä kehossa. Alapään pesutekniikka ei vaikuta limakalvojen kuivumiseen.Yleisesti on parempi välttää pesuaineita intiimialueilla, pelkkä vesipesu riittää.
Limakalvojen hoitamiseen löytyy erilaisia valmisteita apteekista ilman reseptiä. Oman gynegologin kanssa on hyvä keskustella mahdollisista muista valmisteista, joita voi käyttää ja hankkia apteekista reseptillä. Voit käyttää alapään hoidossa myös luonnonöljyjä, kuten manteliöljyä. Manteliöljyssä on miellyttävämpi tuoksu kuin esim oliiviöljyssä.
Liukuvoide on tärkeä osa aikuisen naisen seksielämää. Apteekista, netistä ja seksitarvikeliikkeistä löytyy paljon erilaisia liukuvoiteita. Liukuvoide suojaa limakalvoja ja tekee seksistä miellyttävää molemmille osapuolille.
Vastaaja: Eriikka Sailo
Julkaistu: 24.1.2017