Moi. Mulla on ollut vähän aikaa oma maahanmuuttaja ahistelija ( noin 20vuotias ) jolle annoin joskus numeroni, mutta kadun sitä syvästi. Tästä lähtien hän ei ole jättänyt minua rauhaan ja tuijottaa ja hymyilee pervosti aina kun näkee minut. Mies ahdistaa minua todella paljon ja pelkään että hän käy käsiksi.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi.
Ikävää, että tunnet ahdistusta ja pelkoa. Se on täysin ymmärrettävää. Hyvä, että olet lähtenyt pyytämään neuvoa tilanteeseesi. Olisiko sinun mahdollista kertoa jollekin luotettavalle ja turvalliselle aikuiselle asiasta? Voisitte yhdessä pohtia miten olisi paras tapa toimia tilanteessa. On tärkeää, ettet jää yksin asian kanssa.
Kerroit tuntevasi ahdistuneisuutta ja pelkoa. On hyvä ottaa mahdollisimman paljon etäisyyttä kyseiseen mieheen. Sinun ei tarvitse jutella hänelle eikä vastata puheluihin tai viesteihin. Suomessa on olemassa laki suojaikärajaan liittyen, jonka tarkoituksena on suojata alle 16-vuotiaita aikuisten seksuaalisilta ehdotteluilta, lähestymisiltä ja häirinnältä. Jo pelkästään ahdistavien viestien lähettäminen lapselle voi täyttää rikoksen tunnusmerkistön.
Sinä et ole vastuussa tapahtuneesta, etkä olet tehnyt mitään väärin. Aikuisella on aina vastuu. Luotettavalta aikuiselta voit saada myös tukea tilanteeseen sekä varmistusta turvallisuuteesi. Siksi tästä asiasta olisi tärkeä kertoa. Ollessasi tässä tilanteessa nuorempi ja alaikäinen osapuoli, ei vastuu ole sinun.
Halutessasi voit myös soittaa meille ilmaiseen neuvontapuhelimeen tai olla yhteydessä esimerkiksi Rikosuhripäivystykseen tai nettipoliisiin.
Vastaaja: Tuuli Häärä & Oona Turunen
Julkaistu: 24.5.2017